rulleforsejl

hej alle, er her nogen, som har erfaring med, hvor meget man taber i højde ved rulleforsejl, man kan vel ikke hale hjem med et skødespil, som man plejer, overvejer at anskaffe et til en 22m2 genua, men ikke hvis jeg taber 4-5 gr i højde til vinden. hører gerne andres erfaringer.

mvh. Erik biggrin

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Taber højde ?
Kan ikke skøde ordenligt hjem ??

Jeg vil mene at du med nye sejl ikke taber nævneværdig højde, men hvis det er gamle sejl der omsyes og monteres på rulleforstaget, så vil jeg tro du kan komme til at tabe noget højde. Hvor meget kan jeg ikke lige sige.

Men du vil måske med et rebet sejl få en lidt mindre virkningsfuld gena, hvis du sammenligner med en fok. Men de moderne symetoder osv vil det kun være noget der betyder noget for kapsejlere. :oops:

Jeg kan ikke se et problem i at skøde hjem på spilene... Det fungere da virkeligt fint på min båd. 8)

MVH Njord
Prøv engang at gå rundt i en havn..........tæl rulleforsejlene og prøve at regne ud om det er en ulempe med sådan et.
Det er simpelthen en genial opfindelse (specielt til tur), og man kan meget andet end sejle platirøvlæns med det.
det er ganske rigtigt, at der er mange rullesejl i havnene, men man ser også i stor udstrækning disse blive brugt alene eller sammen med motoren. Hvis det er, som i Bogense, er der også kun få af dem der overhovedet sejler, men hvis man sejler lange stræk, så er et par grader mere eller mindre af stor betydning, hvis der skal krydses. jeg frygtede at det plastik, som det meste er lavet af, ikke kunne tåle at blive halet hjem.
det er efterhånden sjældent at møde både på hårdt kryds, man ta'r jerngenuaen.

erik

ErikChristensen 
Hvis du spørger hos langturssejlere ( prøv evt at se hos www.ftlf.dk ) så tror jeg du vil se at langt de fleste, mindst 95%, bruger rullesejl.
Husk at de fleste langtursejlere faktisk ikke sejler over atlanten men lange ture i skærgården, op langs den norske kyst osv. Det er meget mere end passatsejlads.

Jeg vil ikke være nervøs for at bruge rullesejl.

Kender du nogen du kan få en tur med for at vurdere om deres sejl lever op til dine krav ?

MVH Njord
omvendt kunne man anføre at ingen, eller få kapsejlere anvender rullen,
det må der være en grund til.
erik

ErikChristensen 
Annonce
JA

Det vil altid blive et valg mellem komfort og optimal ydelse.
Men flertallet af sejlere ( tursejlere ) har så valgt at den komfort gevinst der er ved at kunne rebe fra cockpittet, sætte og stryge sejl fra cockpittet opvejer ulemperne ved at skulle på fordækket i al slags vejr for at arbejde med sejl er større end geninsten ved at sejle total optimalt. Desuden tror jeg ikke at almindelige sejlere kan påstå at de altid vil ligge på den optimale kurs i forhold til vinden... Hvem kan styre optimalt igennem mange timer. Det vil for mig også blive et kompromis mellem hastighden man sejler med og den komfort man har i båden.

Ud over dette vil jeg påstå at der er en sikkerhed faktor i at man ikke behøver sende folk ( læs: lillemor ) på fordækket i hårdt vejr.

På det økonimiske er et sejl billigere end en hel garderobe forsejl, mens rullen koster kun een gang.

Valget er dit :wink:

MVH Njord
jeg er da enig i at rulle er mere komfortabelt, men en person oppe i årene, som har sejlet på på Odense Fjord og kanal ved hvor meget højden betyder, vi havde nemlig ingen motor. Nogen af os har altså lært at udnytte al den højde man kunne få. Forskellen i højde viste sig hurtigt, når vi i den gamle spidsgatter, blev indhentet af en stoppenål, som vi kaldte de lange smalle både. Skulle det knibe med koncentrationen, er det vel det samme med en rulle.
summa sumarum ingen bud på forskellen.

prøv at lægge en kurs til Skagen fra Gilleleje i Nordlig vind med 38gr. til vinden og 42gr. du vil blive forbavset over, hvor langt længere du skal sejle med de 42gr.
Erik

ErikChristensen 
Hej,

Jeg kan ikke rigtigt se at du ikke skulle kunne gå samme højde med en rullegenua. Det er jo udelukkende et spørgsmål om trim og sejlfacon.

Efter min mening er eneste ulempe at man taber lidt drivkraft med rullegenuaen eftersom den ikke "lukker tæt" ned mod fordækket (medmindre du har rullen siddende under dæk). Gabet mellem sejlet og dækket tillader en vis "uheldig" trykudligning, og dermed effekttab. Men det går ikke ud over højden, det opleves bare som om at du sejler med et lidt mindre sejl.
Tag en snak med en sejlmager, eller læs bogen "Aero-hydrodynamics of Sailing" Author: Marchaj, C.A.

Mvh
Henrik.A
tak til hha smile

tak for et svar, som omhandlede emnet, og som beskriver en af ulemperne, jeg var som sagt bange for, at man ikke kunne hale nok ind af hensyn til mekaniken, og det højere skødepunkt, som vil fremkomme når man ruller ind ( reber ) det synes ikke at være således. i henhold til dine erfaringer.

jeg har talt med en sejlmager, men de er jo også sælgere, såååååååån på
linie med en bankrådgiver :lol:

tak for alle svar Erik :lol:

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere