Manglende køling påhængsmotor

Hejsa alle garvede bådfolk.
Jeg er den nylige førstegangs ejer af en lille glasfiber jolle med Selva 6 hk påhængsmotor købt brugt i efteråret.
Jeg var i går på vandet igen, men fik problemer med kølingen af motoren. Der bliver ikke pumbet noget vand igennem.
Da jeg var i nærheden af noget mudder, har jeg mistanke til, om dette kan have sat sig i kølesystem.
Der er ikke ydre tegne på tilstoppelse, men er der indbygget et filter ? og i så fald hvor skal jeg kunne lokalisere denne ?.
Som det ser ud, kommer slangen direkte ud fra siden på motorblokken. Pumpen må derfor sidde i moteren eller nede i "benet".

Er der nogle sagkyndige folk her på forummet, der kan give en lille hint så jeg kan komme videre ?

Claus

Kun perfekt er "godt nok"

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er også totalt ny med alt det med motor.

Men kan du ikke prøvet med trykluft?

Håber ikke der er noget der kan gå i stykker... :oops:
Check impelleren 8)
Den er måske slidt i stykker...
Specielt hvis motoren er startet på land uden at være tilsluttet en form for vand, enten øreklapper, eller i en beholder. :oops:

MVH Njord
hej Claus.
du ka godt ha fået dig et problem, normalt er der et filter, men det er kun for græs m.m. . Kører du i fladt vand med mudder, er patiklerne så små, at de suges med op, og måske stopper en kølegang, så bli'r motoren varm og slammet bliver udtørret og er meget svært at opløse igen. Men start forneden tjek din pumpe, den sidder over gearhuset, som skal af.
Herfra går et rør til motor, dette rør kan du prøve at blæse i*, der skal være hul igennem. Er der ikke det, vil det næste være, såfremt der er en termostat, at afmontere den og se om luften kommer hertil. Gør den det vil den mest sandsynlige prop sidde i dit topstykke, som har mange ret små kanaler. Der skal ny toppakning til når du samler.
* det er ikke godt at bruge vand, da du risikerer at det via udstødningshullet i cylinder trænger ind i motoren. af samme grund, vend aldrig din motor på hovedet.

Erik

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis