Bruge indmuringsdåse i gipsvæg ?

Jeg er ved at sætte en gipsvæg op, hvor der skal sættes en afbryder i, og jeg vil gerne kunne bruge ramme-50, men bruger jeg en forfradåse, skal man jo minimum bruge ramme-63

Derfor, kan man bruge en indmuringsdåse i en gipsvæg ?

Lægterne er 57mm. brede, og indmuringsdåsen 37.5mm., ligger man blot et stykke bagved indmuringsdåsen på ca. 19.5mm., og skruer den fast - eller findes der en bedre måde at løse dette "problem" på ?

Thomas
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sæt gipsvæggen op på den ene side (hvor kontakten skal sidde i), lav hullet til rammen.
Sæt en lægt på højkant fast mellem to lodrette, et stykke krydsfiner bag på denne, som afbryderen efterfølgende kan sættes fast i. Plejer at lægge et stykke gips imellem, således rammen kommer igennem gipsen (kan bedst lide det sådan, men ved ikke om det er nødvendigt).

Kan det bruges?

Mvh.

Jan R.
du kan godt bruge en indmuringsdåse, men forkanten af dåsen skal være forkant med det sidste lag gips.
ellers kan du bruge en sv-dåse. eller en maxi ja-us

og husk at det er din el-installatør der skal lave dette!!! :roll:
Citat fra Jan R.

Sæt en lægt på højkant fast mellem to lodrette, et stykke krydsfiner bag på denne, som afbryderen efterfølgende kan sættes fast i. Plejer at lægge et stykke gips imellem, således rammen kommer igennem gipsen

Tak for svaret, i en rodekasse fandt jeg en "forfra dåse" hvis man må kalde den dét, som jeg snupede et billede af. Den kan faktisk det som jeg efterspørger, og kan monteres forfra og der kan bruges ramme-50, dog er der en lille anlægskant på dåsen, men det kan jeg leve med.

Se billedet - hvad hedder sådan en gavtyv, og kan de stadig købes - og også i andre størrelser (den ser ikke helt ny ud) ?

Thomas
Det er en forfradåse til minitangent, findes også i stikkontakt.
Citat fra bmh

De forfra dåser er udgået for længe siden, der findes kun dem til fuga med 63 ramme

Det var godtnok ærgeligt, så skal jeg på brugtmarkedet hvis der skal findes flere... :?

Er der en tommelfinger regel om i hvilken højde man sætter en afbryder / kontakt ? Her i huset svinger højden utrolig meget.

Thomas
Hej.

I 70érne, da jeg var med til at bygge mange huse (det gjorde man også dengang), var standarten 110 cm over færdigt gulv til underkant af øverste afbryder, ved dørene, alså.

110 cm over køkkenbord.

20 cm til underkant ved indmurede stikkontakter i væg andre stæder, medmindre man brugte panelunderlag :x (dem ser man heldigvis ikke meget mere).

Hilsen Lyngs

DK-Miljø
Citat fra Lyngs

I 70érne, da jeg var med til at bygge mange huse (det gjorde man også dengang), var standarten 110 cm over færdigt gulv til underkant af øverste afbryder, ved dørene, alså. 110 cm over køkkenbord. 20 cm til underkant ved indmurede stikkontakter i væg andre stæder

Jeg valgte den nemme løsning, og satte en forfradåse i, og bruger så ramme 63. Men da jeg skulle lave hullet, stod jeg og tænkte på om der er en tommelfinger regl om i hvilken afstand fra gerekt man sætter kontakten ? Jeg valgte ca. 20-25mm. (et skud da karmen ikke er sat i)

Du skriver "110 cm over køkkenbord", er det korrekt, eller skulle der stå 11 cm ?

Thomas
Hej Sputnik.

"Du skriver "110 cm over køkkenbord", er det korrekt, eller skulle der stå 11 cm ? "

Naaj :oops: , ved køkkenborde og ligende, - 110 cm over færdigt gulv. Borderne var jo ikke sat op, når dåserne blev muret ind.

Så mangle bare til køleskab og emhætte, som måles ud, ud fra "køkkentegning".

DK-Miljø
Hej Alle

Jeg faldt lige over dette (citat):
Citat fra "Tp"

du kan godt bruge en indmuringsdåse, men forkanten af dåsen skal være forkant med det sidste lag gips.
ellers kan du bruge en sv-dåse. eller en maxi ja-us

Så har jeg lige et spørgsmål til det med forkanter...

Jeg skal have sat fliser på en væg, hvor der er et eksisterende lampeudtag. Dvs. forkant på den eksisterende indmuringsdåse kommer til at ligge ca. 1 cm inde i fht. overflade ny væg.
Skal sådan en dåse rykkes ud, eller er det muligt at montere et lampeudtag på en forsænket dåse ?

Hilsen Peter

cool Peter


"God dam' it Alexis, I need that pipeline"
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis