Hvor meget jord græver græs for at gro?

Jeg har en græsplæne der til tider kna blive hel vissen og dette sker i en firkant. Efter tegninger af huset har jeg fundet ud af at der engang har været en garage og så har man nok bare smidt jord på fundamentet. Hvad gør jeg uden at skulle have hele fundamentet op? kan man ligge mere jord på og hvor meget jord kræver gras for at gro.

Nummer to spørgsmål. De steder hvor den så ikke er gul, plager en anden gul "blomst" plænen. Mælkebøtten... Er der nogen løsning på denne udover at jeg kan bruge hele sommeren på at plukke dem alle. Plænerens osv virker det og er der noget jeg kan smide på som ikke ødelægger plænen og kun tager mælkebøtter?

På forhånd tak

René
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
.. Jeg ved ikke hvor meget jord græs har behov for, men sikkert ikke meget da det ofter kommer steder hvor der næsten ingen jord er, jeg vil tro at dit problem enten ligger i at jorden for hurtigt bliver tør pga. underliggende fundament, eller at jorden er dårlig, feks forurenet.

Jeg så noget i TV om at hvis græs ikke får luft nok så som stadions og lign. har det svært ved at gro, måske ligger dit område med græs i meget læ ??

Løsning ?? op med fundamentet eller kom lidt ler i jorden, hvilket holder bedre på vandet.

Det med mælkebøtterne kender vi alle, du kan vist nok få noget til plænen der kun dræber ukrudt, noget med planternes kim tal.. ellers er der jo den manuelle metode eller simpelthen drysse lidt groft salt ned i midten af planten, dette er lidt omstændeligt, men meget effektivt.

Mvh

Peter Madsen

<p>Peter Madsen</p>
Vedr. gammelt fundament.......lidt muldjord = lidt næring og lidt vand..
Hvis din "dovenskab" er lige så stor som min, gøder og vander du bare efter behov..en gul plæne er da køn og når vi lærer at indse det, bliver der straks meget mere tid til grillhygge :lol:
sniffer

Sniffer  
Du skal ikke nøjes med at plukke mælkebøtterne, René. Du skal have dem trukket op. Nummer et er at få hele roden med op. Fat om roden i jordoverfladen (ikke bladene) og træk den op. I plænen er klør 5 nok ikke det mest effektive, fordi jorden som regel er temmelig kompakt. Løsningen er et tidseljern. Jeg synes i.ø. at det er nemmest at få dem op, hvis jorden er fugtig. Og så skal du sørge for at komme af med dem godt og grundigt, for de kan udvikle frø, selvom de ligger i ukrudtsbunken.

Har du rigtig mange mælkebøtter køber du en flok tidseljern og inviterer vennerne til en konkurrence om, hvem der kan trække den længste rod op - og rødderne kan naturligvis bruges som betaling for mad og drikke :wink: Byg selv videre...

Og så er det en god ide med hyppig græsslåning, hvis man vil gøre dem livet surt.

M.h.t. Plænerens, så er det beregnet til at slå "alt" andet i græsplænen ihjel end lige netop græsset. Derfor har jeg aldrig forsøgt mig med det, for jeg synes nu, at der hører Bellis og Kløver med til en græsplæne :wink: Men jeg har ofte læst, at andre fandt det effektivt.
Nu vi er ved mælkebøtter. Så har jeg set et andet alternativ end plæne rens. Jeg har set i et eller andet blad, at man kan købe noget som man kan strø ud over plænen. ligesom man spreder gødning. Så skulle det også rense plænen. Er der nogen der ved hvad jeg snakker om.
Græs kan gro på 1-2 cm jord. Jeg skulle plante et træ, men det var umuligt at få spaden i jorden. Der var et brønddæksel med ca 2 cm jord på. Det kunne ikke ses på jordoverfladen. Der er noget skykke i området.
Hvis der er grus under dit græs vil det mangle vand og næring.
Du kan prøve med et tyndt lag af fint spagnum og kattegrus der klumper.
Mit gæt 3 dele spagnum 1del kattegrus og lidt gødning.
Aldis kattegrus der klumper, giver en fed og klæg masse når der har været vådt længe. Vi dumpede kattebakken bag et par store ribsbuske. Det gav næring, men det er klamt at gå i når man klipper hæk :x

Mvh Thomas

Mvh Thomas

Hej med jer det med græs, 1-2 cm må være nok, men hensyn til de dejlige :lol: mælkebøtter, så skal du bare slå din plæne 2-3 gange om ugen, så bliver de hurtige kede af det, så siger du måske, ja ja men jeg har altså 800 kvardmeter, eller hvad det nu hedder, men jeg har altså 1650, det tager kun 1- 1 1/2 time, det er jo ikke så meget, men jeg er jo
heldigvis pensionist :wink: og det er dejligt.
mvh Preben41

preben

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis