Opsætning af LAN mellem 2 pcére ???

Hejsa

Lige et dumt spørgsmål.....
Jeg har indkøbt et krydset ethernetstik til at forbinde 2 pcére via netværkskortet med. Kablet har 8 ledere.
Hvordan bærer jeg mig ad nåe begge pcére er tændt og kabler forbundet mm.
Jeg kører Windows XP-proff.
Installerer det sig selv eller hvad.??? :oops:

Hilsen Kewin.

Husk:
Assumptions is the mother of all fuck ups !!!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg er ikke helt sikker på at jeg helt forstår hvad du gerne vil(?) Hvis du vil lave et netværk mellem dine 2 pcére og f.eks dele en internet forbindelse, er det ret let. Jeg har selv en trådløs router og når kablerne er monteret korrekt går du ind i kontrolpanel og vælger "netværk og internetforbindelser" her vælger du guiden netværksinstalation. Den følger du og vupti har du netværk mellem dine 2 PC´ere.

mvh Anders
Hej Kewin

Hvis ikke andre vil komme med et bud vil jeg gerne forsøge. Det skal siges, at jeg ikke har mulighed for at teste nedenstående fremgangsmåde.

Umiddelbart er det korte svar nej! Det indstallerer ikke sig selv. Dette skyldes, at default indstillingen på netkortet er, at der skal hentes en IP-adresse automatisk (via dhcp). Hvis du kun bruger to PC op mod hinanden har du ikke en dhcp-server (som normalt ligger i eks. den router som Anders omtaler).

Du skal således ind i egenskaberne for netkortene og vælge Internetprotokol (TCP/IP) - her skal du manuelt tildele dem en ipadresse og en subnetmask, fx IP (på 1. maskine) 10.115.55.1 og (på anden maskine) 10.115.55.2, subnetmask er ens på de to maskiner 255.255.255.0. Endelig skal du sørge for, at der er delte mapper på den ene eller begge maskiner.
Jeg ved ikke, om guiden "opret et mindre kontor- eller hjemmenetværk" i Windows kan bruges til at opsætte et "ad-hoc" netværk som dette, men hvis ikke budgettet er helt i bund vil jeg klart anbefale at investere i en router - en router med 4-ports switch kan fås fra 200 kr. http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=121079.

Hvis du har ADSL kan du også dele forbindelsen (så kan det måske endda gøres med en switch til en "hund", hvis der er en router i forvejen), samtidig med, at den giver lidt større beskyttelse mod diverse net-ubehageligheder, end hvis din pc er direkte koblet op.
Citat fra Hans Hansen

Hej Kewin

Hvis ikke andre vil komme med et bud vil jeg gerne forsøge. Det skal siges, at jeg ikke har mulighed for at teste nedenstående fremgangsmåde.

Umiddelbart er det korte svar nej! Det indstallerer ikke sig selv. Dette skyldes, at default indstillingen på netkortet er, at der skal hentes en IP-adresse automatisk (via dhcp). Hvis du kun bruger to PC op mod hinanden har du ikke en dhcp-server (som normalt ligger i eks. den router som Anders omtaler).

Du skal således ind i egenskaberne for netkortene og vælge Internetprotokol (TCP/IP) - her skal du manuelt tildele dem en ipadresse og en subnetmask, fx IP (på 1. maskine) 10.115.55.1 og (på anden maskine) 10.115.55.2, subnetmask er ens på de to maskiner 255.255.255.0. Endelig skal du sørge for, at der er delte mapper på den ene eller begge maskiner.


Jeg har prøvet at tildele TCP/IP som beskrevet, men det virker ikke! Jeg kørte først den automatiske Windows XP netværksguide - og så virkede internettet. Dvs. at jeg fra den LAN-forbundne PC'er (PC2) kunne køre internet gennem den PC'er der var direkte forbundet til internettet (PC1). MEN jeg kunne ikke se printere der var direkte forbundet til PC1 fra PC2, selvom disse er shared. Der er også oprettet andre shared mapper på PC1, men disse kan heller ikke ses fra PC2!! Heller ikke efter at jeg tildelte IP-adresser og subnetmasker som beskrevet - og så virkede internettet heller ikke!!

Har du et bud?

Knaswink
Har du sørget for, at de er i sammen arbejdsgruppe?

Sættes via kontrolpanelet, netværksforbindelser, menuen "Avanceret", vælg identifikation af netværk, klik på knappen skift - her skal de hedde det samme.
Har du prøvet at Pinge den ene maskine fra den anden og omvendt. Husk efter SP2 er der kommet firewall på, den slår alt ned, så du skal åbne for de porte du ønsker. Evt. slå sikkerheden fra i tjænester under administration. Men er du på nettet bagefter husk så lige det med at slå sikkerheden til igen. Men den er dum at have på imens man roder med ledninger, subnets, arbejdsgrupper osv. sv.

Det er ikke alle netkort der understøtter at køre på krydset kabel, nogle vi gerne have en 10/100 switch.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis