Fjerne mur

Jeg skal til at fjerne en "ikke bærende" væg mellem mit (kommende) køkken og spisestue (i stueetagen i mit 2 etagers hus).

Det er en enkelt stens mur som er ikke bærende, idet bjælkelaget i etageadskildelsen til 1. ste sal og igen til loftet er lagt parallelt med muren.
Mine to "bekymringer" er som fælger.
1. Vil fjernelsen af muren mellem de to rum svække ydermurens "modstandskraft" mod f.eks vindtryk.
2. Vil den relative lille "murstump" i den anden ende være tilstrækkeligt til at understøtte bjælken (den er kun ca 35 cm vinkelret på muren).

Jeg har gjort mig lidt tanker om at efterlade en "vinge" på omkring 30 cm i begge sider til at støtte bjælken ... men rækker dette eller er det spild af gode kræfter ?

Jeg savner ligeledes lidt detaljer om hvorledes man understøtter den resterende mur under arbejdet. Her tænker jeg på hvorledes man kan få bjælken så tæt på loftet som muligt og samtidigt understøtte med soldater.

Og så lige til sidst (spørgsmål er der jo nok af når man først kommer i gang)
Fylder man "sprækkerne" ud med almindeligt strandmørtel eller hvorledes skal man forholde sig

På forhånd tak

Mvh

Ralph
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nå, jeg kan da svare på noget af det.

1. Ja du vil svække ydermurens modstandskraft mod vindtryk, hvis du fjerner den. En murvinge skal have en længde på ca. 1 m for at kompensere for dette.

2. Umiddelbart behøver bjælken ikke mere end murens tykkelse at ligge af på.

3. Bjælken lægges op, og kan derefter hæves evt. med donkrafte på gulv, og så en lang 4x4'' stolpe. Samtidigt sørges der for at klodse bjælken op på underlaget.

Den bjælke du skal ha' lagt op, hvad er det? Stål, træ eller hvad?

Mvh. Carsten.
En mur kan godt være bærende selvom bjælkelaget ligger parallelt med muren, jeg ville få en bygningssagkyndig til først at undersøge om dette er tilfældet inden jeg fjernede noget som helst.

Mvh

Peter Madsen

<p>Peter Madsen</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis