Hvornår klippes hindbær?

Hej...

Hjææælp, jeg får foræret nogle hindbærbuske, men jeg kan bare ikke huske hvornår man skal klippe sine hindbær, og hvor langt ned?

Og hvordan bruger man den søgefunktion?
jeg skriver i feltet - hindbær,beskæring - men så får jeg alt mulig andet med i søgningen, ex. opskrift på is..., hadeukrudt mm.

Hav' en god havedag

kreative have-ideer, er altid interessante.
mv-have hilsen
Siff
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Siff

Søgefunktion: prøv at skrive AND eller OR i stedet for kommaer.. så fungerer det bedre..

Mht hindbær.. De gamle stokke fra sidste år visner og fjernes helt. Jeg plejer at gøre det om foråret..
Med mindre det drejer sig om de nye 2 årige planter hvor der kommer hindbær på de gamle planter midt på sommeren. Og de nye så giver bær som normalt sidst på sommeren.

Når du nu planter dine hindbær så gør dig selv den tjeneste at 'indhegne' område med fx en plastkant (det der grønne man kan købe til bedafgrænsning som graves ned). Hindbær kan hurtigt brede sig under jorden. og så har du pludseligt hindbær i græsplænen

Mvh
/Niels
Hej Siff: Det er da dejligt at få noget forærende, så længe det er hindbærbuske, har du en anelse om hvad de hedder ( sorten ), vi har 10-20 planter af Autum Bliss, de giver lidt bær hver dag til frosten sætter ind, det er nok til os 2 ældre mennesker. omkring først i maj klipper jeg det visne af,på de gamle grene fra sidste år, lige over det første nye skud, så både de gamle grene og nye skud giver frugt, de smager godt til en god vaniljeis,som hindbærtærte, eller som kompot til hjemmelavede pandekager, vi har ikke godt havevejr her i Lynge, det har lige haglet. mvh Benny.

Benny N.
Autum Bliss - som bærer to gange - men min erfaring siger, at de ikke bærer mere af den grund - der skal bare plukkes af to omgange.
Skuddene bærer første gang om efteråret og anden gang næste sommer.
Jeg skærer mine helt ned i første halvdel af Marts og de nye skud der så kommer, gir først frugt til efteråret og de giver lige så meget, som ved de to bæringer, men kun en gang arbejde med at plukke. Jeg synes også det er nemmere at styre alle de nye der er "udenfor" rækken hvadenten de bare skal op eller bruges andre steder..
De "almindelige" hindbær skal du skære helt ned, lige efter at du er færdig med at plukke dem så de har mere energi til de nye skud, der er kommet i løbet af foråret og sommeren, som så skal bære frugt til næste år.
sniffer

Sniffer  
Ja Sniffer,de giver ikke mere udbytte end de almindelige, fordelen er at man kan plukke, til frosten træder ind, engang i december :-) :-). Fra de gamle planter ca. midt i juli og de nye skud til frosten stopper festen.Det regner og hagler stadigvæk her og det var nattefrost inat, så det sætter lidt en stopper for havearbejdet.

Benny N.
Annonce
Benny Nielsen..
Har haft fint havevejr for jeg sendte bygerne op til dig.. :lol:

Sniffer  
Ja hej Sniffer: Du må gerne stoppe,for det pisser stadigvæk ned her i Lynge, tirsdag kl 16,00, men pinsen skulle se ud til at blive rimelig varm, hav en god pinse, biggrin biggrin biggrin biggrin biggrin biggrin

Benny N.
Hej Benny nielsen.
Jow da...skal nok stoppe, men du skal da lige ha de sidste med.. :lol:
Og så en dejlig solfyldt pinse til jer alle.
sniffer

Sniffer  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis