Jolle for svej

Hej alle, det er mig igen...

Når jeg bliver færdig med at male jollen og fikse motoren, så skal jollen i vandet..

Den skal ligge for svej, i bunden af en bugt...

Jeg vil slå en pæl i vandet, det har jeg set andre har, men der er også menge der har noget tungt på bunden...

Der er blød bund, der hvor den skal ligge...

Hvad er best?

Hvis jeg slår en pæl i, er det så best med kæde eller reb?
Hvor og hvordan monteres det på pælen?

MVH
Brian
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil mene at en såkaldt "P-ring" er noget af det bedste.
Det er en ring af valset fladjern hvor der å hver side af øjet du fortøjrer til sidde to flige, en op og en ned. Disse ligger i ca 45 grader i forhold til selve ringen.

Kig på forskellige marinebutikkers hjemme sider og se hvad de har. Lav så løsningen selv for at få det til at holde en rimelig økonomi.

MVH Njord
Hej Brian
Jeg vil anbefale at du fylder et gammelt dæk med beton og deri kan du støbe et beslag fast foreksembel en kraftig ring af stål.Jeg har selv haft en "hund"som man kalder sådan en betonklump, hvor jeg støbte en lang kraftig kæde direkte ned i betonen.Det er meget vigtigt at du bruger en lang kæde,da den kommer til at virke som fjeder og båden kommer aldrig til at trække direkte i hunden.Du kan købe fortøjningsbøjer hvor du kan montere kæden i bunden og tovværk til jollen.www.biltema.dk.Jeg syntes ikke at pæle er sagen,da mange ikke har dem nok over vandspejlet og de bliver usynlige ved højvande og den kan hurtigt banke hul i bunden af en jolle.
Held og lykke jollen
Mvh
Torben
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
----> Torben

Bliver den ikke vildt tung?

Hvordan får jeg den i vandet?

Kan jeg ikke bruge en Garnbøje eller en fender, i stædet for en fortøjningsbøje. Fortøjningsbøjen koster 400,- og en garnbøje koster 50.-

Hvor lang skal kæden være? Du skriver lang... Jeg har 2 kæder på 3 meter... Kan jeg ikke bruge kæde hele vejen?
Hej Brian
Joe den bliver tung,men der er fordelen ved at når du støber i et dæk,kan du trille den.Nu ved jeg ikke om du kan gå ud i vandet der du skal ligge for svaj,da hunden kun kommer til at veje ca halvdelen nede i vandet og så kunne du grave den ned under sandet.Så har du en utrolig stærk fortøjning.
Det bedste er helt sikkert kæde hele vejen,men hvor lang den skal være,kommer an på dybden.Hvis du har 3 meters dybde,skal du bruge ihvertfald 15m,men som jeg tror det er, at du kan gå ud til båden er de 6 meter nok.Det skal jo være sådan at kæden ligger på bunden hele vejen fra Hund og til fortøjningsbøje.På den Hund jeg havde,er jeg sikker på at der aldrig blev trukket direkte i hunden,lige meget hvor hårdt det blæste.
Du kan sagtens bruge en garnbøje,men sørg for at netop i det område at der er nogle ordenlige samlinger.Jeg vil foreslå at du bruger noget stærkt tovværk de sidste halvanden meter med en solid brandmandshage til at fortøje båden til.
Mvh
Torben
Jollen skal ligge på ca. 1 - 1,5meters vand og inden i bunden af en bugt, så vandet er rimeligt stille.

Jeg takker for hjælpen..

MVH
Brian
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Et kort spørgsmål: Hvad er reglerne for at lade en jolle ligge for svaj?

mvh
Henrik
Jeg ved det faktisk ikke. Men jeg spurte, der hvor jollen skulle ligge og svaret var at jeg bare kunne smide den i....

Så jeg har ikke brugt mere tid på at undersøge det. :?
Der er slet ingen grund til beton og andre tunge ting for at have en jolle liggende for svej.
Bank en pæl i (mindst ½ meter), tag et bildæk - 2 meter kæde - 2 sjækler - 5meter 10mm tykt tov med en kovs i den ene ende.

Så tager du og stopper kæden igennem dækket låser det med den ene sjækel, i den anden ende montere du den anden sjækel og stikker den igennem kovsen, også kan du fortøje din jolle i snoren.

Fordelen ved at bruge et bildæk om en pæl er at det kan dreje rundt om pælen og dækket kan give sig når jollen trækker i det.
Det holder også i en storm !!

Don Larsen
don larsen har en god ide. der er en fordel mere ved den, nemlig at trækket ligger i bunden af pælen, gi'r du så dækket og kæden ( ville nok droppe tovet ) en gang bundmaling, hindrer du at det hele gror til, det kan godt blive noget langhåret. på grund af begroning er det en også fordel med en ankerbøje, eller noget hjemmelavet, som holder fortøjningsøjet oven vande, ellers gi'r det slimede fingre ved brug. er 1-1.5 m vand ikke lige rigeligt dybt ?

hilsen lynæs

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Zink-Brian.

Er du nu der igen unge mand ! smile
Jeg vil da gerne dele min erfaring med dig og andre om fast anker plads, I Danmark er det sådan at du stort set må ligge alle steder hvor du ikke er til gene for erhvervs trafikken, og så må du heller ikke ligge i skyds områder, d.v.s. hvor der afholdes skydning ud over havet ( hvem har også lyst til at få skivet gennem hullet som en si ) Der er også enkle steder der er fredet men det er mest omkring småøer.

Erfarings mæssigt er en Morring det bedste at fortøje ved, jeg har dårlig erfaring med den der fladjerns ring, da jeg har oplevet et vindspring på 180 grader ved stiv kuling der gjorde at kæden trak morringen op af sandet hvorefter skivet (en 28 fods Ketz ) gik i drift. Jeg holder mig til en beton klods. den største jeg har haft var på 5 ton den fik jeg anbragt ved at låne to bundgarns joller hvor der blev monteret et par sværer bjælker over og moringen så blev hejst ind imellem og bundet fast med svært tovværk. da vi havde nået pladsen huggede jeg tovet over med en økse.
Kæden dengang var 10 meter ankerkæde fra en færge, der viste sig at være så tung at jeg måtte have en tyndere kæde sjæklet på op til bøjen.
Bøjen havde jeg lavet af et bildæk hvor jeg havde tilpasset to stk 20 mm. krysfiner med en lang øjebolt i centrum, dækket blev fyldt op med styropor ( flamingo )
Der var mange der grinte af mig men jeg ville bare værer sikker på at jeg også havde et skiv efter storm.

En pæl kan være fin i meget beskyttet område, men egner sig ikke til et sted hvor der ofte er strømskift da mange glemmer at tjekke båden hver dag og den kan så skrue sig helt ind til pælen, du kan også værer uheldig at skrabe dit fribord op mod pælen.

V.h Håndværkeren smile
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også