Radio med trafikinformation

Hej alle sammen

Jeg er på udkik efter en ny bilradio, men er ikke klar over om der er mulighed for en radio hvor man overordnet vælger at man vil modtage trafikmeldinger fra f.eks. P4 og herefter kan skifte mellem andre radiostationer også udenfor DR.
Div. ekspedienter i alm. radio/tv forretninger er ikke så godt hjulpet, så jeg håber på lidt bedre held her.

Hilsen

HSO
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt skifter autoradioer med trafikinfo automatisk over til den kanal der sender info, man skal ikke forvælge en station.

Min Sony skifter også til trafik hvis jeg spiller CD, og lydstyrken for trafikinfo kan indstilles, så jeg kører ofte med radioen skruet helt ned, så kommer kun info igennem.

Hilsen Aksel
Citat fra akselj

Normalt skifter autoradioer med trafikinfo automatisk over til den kanal der sender info, man skal ikke forvælge en station.


Nej, men normalt er det radiostationen, der vælger for en - Hvis man fx hører Sky Radio får man ikke DRs trafikmeldinger på P4, men kun deres egne, der er langt dårligere. DRs meldinger får man kun (i hvert fald på vores radio), hvis man har tunet ind på en DR-kanal. Så får man dem til gengæld også, hvis man hører CD/bånd. Jeg vil tro, det andet kræver en radio med to tunere...

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Jeg tvivler på at radioen skal have to tunere (men RDS er muligvis en speciel tuner der søger på en speciel bærebølge)

Den Sony jeg har er 8 år gammel, det er ligegyldigt hvilken station den er tunet ind på, den fanger de trafikmeldinger der bliver sendt i området, både i Danmark og i Tyskland.


Hilsen Aksel
man kan på alle (vil jeg tro) nye radioer slå traffikinformations funktionen til og fra. Lige så med nyheder. Så uanset om du hører cd, en lokalstation eller har skruet ned, så slår den over på det valgte og skruer op til et vist niveau hver gang det sendes i radioen.

mvh jan
Hej

Jeg saksede lidt fra dr.dk KAnal94 hvor de skriver følgende omkring trafikinformation.

"Autoradio
Er din autoradio forsynet med RDS og EON funktionerne, så skifter din radio automatisk til Kanal 94, når vi sender en trafikmelding.
Og vi trykker på RDS-knappen straks, når en af vore trafikrapportører eller politiet ringer til redaktionen med en aktuel trafiksituation."

Uden at kende nærmere til det tyder det på at en radio med disse funktioner automatisk vil skifte over på trafikmeldingen. ( altså den fra DR ) Så mon ikke det er en kombination af hvilke systemer din radio understøtter og er tilkoblet. Og så hvilke systemer de enkelte radiostationer sender ud over.

MVH Njord
Annonce
RDS radioer skifter normalt over til trafikmelding uanset hvilken station der sender dem.

Hilsen Aksel
Citat fra akselj

RDS radioer skifter normalt over til trafikmelding uanset hvilken station der sender dem.


Hm, så er der noget, der tyder på, at min radio ikke opfører sig "normalt", selvom jeg har slået "TA" til og den understøtter RDS :wink:

Det ser ud til, at Njord har fået fat i noget med EON! Jeg fandt lige denne side:
http://www.forbrugerelektronik.info/Leksikon.5+B6JmNIYXNoPWI5Y2QwOTI1YWUmdHhfeGFub2JpYWdsb3NzYXJ5X3BpMVtzaG93TGV0dGVyXT1FJnR4X3hhbm9iaWFnbG9zc2FyeV9waTFbc2hvd1VpZF09MTA3MA__.0.html

Mon ikke, det er der, hunden ligger begravet, så HSO bare skal lede efter en radio med EON - ikke bare RDS?

Edit: Det er selvfølgelig ingen 100% garanti for, at EON er løsningen, men jeg har checket, og min ikke-kanal-skiftende radio har ikke EON...

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Jeg har et Clarion anlæg som både har RDS, EON, osv. Vidste dog ikke hvad EON er til. Dog ved jeg at når min skifter til nyheder feks. Så står der TA som aktiveret når de feks fortæller fra P4.

Jeg har også mulighed for at søge på kun nyheds station, trafik info stationer osv, om EON betyder jeg kan dette ved jeg dog ikke.

Skal evt prøve at kigge i manualen senere wink

\René
@rene2:
Nej, det er vist noget andet, du tænker på, nemlig PTY (Program Type Information)! Den "hopper" mig bekendt ikke, men radion kan bruge informationen til at filtrere stationerne, når man søger gennem frekvensbåndet, så man kan vælge kun at ville høre fx nyheder eller trafik - det har min trafikmeldingshandicappede vist også smile
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis