Opskrift / bland-selv-svensk-rød?

Hej med jer i æteren...

Jeg leder efter en opskrift til selv at blade svensk-rød, til udendørs træværk.

Eller også "hvor kan man evt. købe det ret billigt?

Mon der er nogen der kender til dét?
Så ville jeg blive glad for et godt råd

Hav' en dejlig dag
mvh
Siff

kreative have-ideer, er altid interessante.
mv-have hilsen
Siff
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Raadvad centret har denne opskrift:
2 kg. jernvitriol opløses i 50 liter kogende vand. I denne opløsning indpiskes 2 til ½ kg fintmalet rug- eller hvedemel. Efter et kvarters kogning og omrøring tilsættes under flittig omrøring 8 kg. rödfärg-pigment. Denne blanding koges yderligere et kvarter, hvorefter malingen er færdig. Der kan eventuelt yderligere tilføjes 1-1½ liter linolie, trætjære eller fiskeolie (tran) for at forstærke malingen.

Praktiske forsøg har vist, at en kogetid på cirka 4 timer giver malingen en større klæbrighed og dermed bedre vedhæftning og holdbarhed.

Ingredienserne kan du købe hos Københavns Farvehandel.

Jeg har lavet malingen flere gange til ødegården i sverige, det er ganske hyggeligt, den er nem at male med og meget holdbar.

Hvis det er større mængder er det dog en lidt dyr løsning at gå i Københavns Farvehandel. Hvis du har mulighed for det er det billigere at tage til Sverige og købe den færdiglavet. Alle trælasthandler og sågar de fleste større supermarkeder har den.
Fra hestens mund i Falu, der jo leverer det rigtige pigment (www.falurodfarg.com):

Falu Rödfärg Recept för 50 kg (räcker till 150 m2)

Ingredienser:
33 l vatten
2,5 kg vetemjöl
10 kg rödfärgspigment
1 kg järnvitriol
4 kg linolja

Anvisning:
Koka upp 28 liter vatten
Rör ut mjölet i 5 l vatten och vispa ner det
Låt koka under omrörning i 15 minuter
Tillsätt pigmentet och järnvitriolen
Koka under omrörning i 15 minuter
Tillsätt linoljan
Koka i ytterligare 15 minuter under omrörning
Tillsätt ev ca 2 dl såpvatten för bättre emulgering (lösning) av linoljan

När färgen svalnat är den målningsklar
og prisen:

en sæk med 20 kg rødpigment koster ved Falu 1000 SKR (altså omkring 850 DKR)
nogle af mine venner lavede selv deres maling af kærnemælk, okkergul, linolie, atamon og diverse andre ting. Det var en opskrift de havde fundet på nettet og som de malede deres kolonihavehus med.
Da det blev fugtigt i vejret begyndte malingen at mugne!!!!! Så sørg for en form for fungicider i malingen eller andet der kan hæmme skimmelvækst. Deres atamon var åbenbart ikke nok sad
Annonce
Jeg tror ikke, at der skulle være nogen grund til bekymring over mugproblemer ved Falurød. Der skulle ikke være noget, der kan mugne og pigmentet indeholder beskyttelsesstoffer, ligesom jernvitrolen også beskytter. Jeg har ihvertfald aldrig hørt om det skulle være et problem - og der er vel og mærke rigtig mange huse i sverige, der er malet med den maling.
Hej, vi er ved at male vores (lærke-)træhus med ægte svenskrød maling, da jeg var hinsidan kunne jeg ikke se noget hvid maling til døre og vinduer men masser af svenskrød maling.
Har I bud på "ægte" svenskhvid maling?

 

Der er rigtig mange gode indlæg her og gode råd og korrekte beskrivelser omkring rødfarve, MEN man kan også hvert år i en masse svenske forretninger købe billig rødfarve på udsalg. Sidst jeg købte, var det Castro's falu rødfarve til 138kr (svenske) for 10 kg. i spand i Bauhauss i sverige. Forrige gang for flere år siden i en almindelig lille svensk farvehandel til ca. samme pris.
Man kan med held tilsætte lidt trætjære og linolie selv, men vær forsigtig med ikke at give for meget, da det så "skiller".
mon SIFF ikke snart melder tilbage på alle de gode svar der er kommet?
Ja det ville være rart med lidt responce. Jeg har lige skiftet noget rem på mit skur som står på seks sten. Det udskiftede træ var det eneste der i sin tid ikke fik rødfarve for det stod for tæt på et hegn så jeg ikke kunne komme til, men intet af træet med rødfarve har taget skade, på trods af at noget af dét har været endnu mere udsat for fugt.
Kort og godt er svensk rødfarve et genialt produkt der tillader træet at ånde, samt råd og svamp får det MEGET svært. En anden god ting ved rødfarve er at man i de fleste tilfælde, i op til tre år efter at man har malet, kan reparere med rødfarven uden at det kan ses..... prøv lige det med heldækkende træbeskyttelse !!!!
Mht. hjemmelavet rødfarve glemmer folk ofte, eller VED IKKE, at en af hemmelighederne ved rødfarven netop er at rugen skal være RISTET/BRÆNDT ellers virker hele konceptet ikke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også