Ikke at jeg har prøvet det selv, men det er vist ikke så svært, og det kan saktens nå's...
Jeg var så heldig at få et super godt haveblad med i købet da jeg modtog mit første "Gør-det-selv"-blad for ca. 6 uger siden, der er rigtig mange gode ideer i, bla. også hvordan man formere / laver stiklinger af bla. lavendel...
Så du får her nogle hints i store træk:
* Der skal tages skud fra sunde moderplanter, skær stænglen over med skarp skalpel, der skal bibeholdes min. 2 blade, fjern evt. blomster/knopper.
* Stik stiklingerne ned i en potte med stiklingejord/ beregnet til formålet, bland evt. lidt sand i.
* Kom en plasticpose over potten, uden den rører stiklingerne, hvis der dannes kondensvand, så vend posen, så planten ikke rådner. Planden skal stå lidt mørkt i starten, tages så gradvist frem i lyset, undgå direkte sol. Den kan plantes ud til efteråret, eller til næste forår.
* Når rødderne er dannet, efter et par uger, fjernes plasicen. Flyt så poterne frem i lyset indendørs.
De første blomster der dannes på stiklingerne, knibes af. Det giver flere grene = flere blomster i løbet af sommeren.
* Når de plantes ud, er det vigtigt at få så mange rødder med som muligt.

Rigtig god fornøjelse.