Formering af lavendel...

Hejsa!

-Læste engang, her i foråret at lavendel skal nedklippes, og at det afklippede materiale kunne bruges til opformering.-

Vi plejer "bare" at købe nye. :oops:
Men det ville da unægtelig være sjovere og mere spændende at lave sine egne planter.

-Nu er spørgsmålet hvordan- :?:
-Men det er vel sikker allerede for sent.- :?

Med Venlig hilsen rertroo4

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ikke at jeg har prøvet det selv, men det er vist ikke så svært, og det kan saktens nå's...

Jeg var så heldig at få et super godt haveblad med i købet da jeg modtog mit første "Gør-det-selv"-blad for ca. 6 uger siden, der er rigtig mange gode ideer i, bla. også hvordan man formere / laver stiklinger af bla. lavendel...

Så du får her nogle hints i store træk:

* Der skal tages skud fra sunde moderplanter, skær stænglen over med skarp skalpel, der skal bibeholdes min. 2 blade, fjern evt. blomster/knopper.

* Stik stiklingerne ned i en potte med stiklingejord/ beregnet til formålet, bland evt. lidt sand i.

* Kom en plasticpose over potten, uden den rører stiklingerne, hvis der dannes kondensvand, så vend posen, så planten ikke rådner. Planden skal stå lidt mørkt i starten, tages så gradvist frem i lyset, undgå direkte sol. Den kan plantes ud til efteråret, eller til næste forår.

* Når rødderne er dannet, efter et par uger, fjernes plasicen. Flyt så poterne frem i lyset indendørs.
De første blomster der dannes på stiklingerne, knibes af. Det giver flere grene = flere blomster i løbet af sommeren.

* Når de plantes ud, er det vigtigt at få så mange rødder med som muligt.

biggrin Rigtig god fornøjelse.

kreative have-ideer, er altid interessante.
mv-have hilsen
Siff
Jeg havde en meget stor gammel Lavendel, som havde nogle ret "lange ranglede kedelige grene"...

Dèn gravede jeg så op - delte den - og gravede de "lange-ben godt ned", det kan de snildt tåle, og det pynter meget på den dejlige plante...

OG, så har man jo sparet tid og en mindre formue på planteskolen...

kreative have-ideer, er altid interessante.
mv-have hilsen
Siff
Pas på med det med stiklinge, der går sport i det, når først man erfarer hvor nemt det er at lave nye planter. Et besøg hos naboen, et lille nips, og man har en magen til efter en tid.

Jeg syntes det er synd og skam at alle haveplanter absolut skal købes på en planteskole, dyrket til en minimumspris i udlandet og solgt med en kæmpe fortjæneste.

Problemet er vel at folk bare ikke kan vente, det skal være nu og her, og helst i fuld størrelse med det samme.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Jeg har ca 60 lavenderstiklinger stående i badeværelset, jeg tror gulvvarmen er godt for dem. Jeg fik min kollegas "afklip" fra forårsrengøringen. Jeg har bare sat dem i en flamingokasse med priklejord og lidt sand på toppen. De får lidt vand når jeg ligevel er i bad, og ellers passer de sig selv. Det er simpelthen så nemt at lave lavender, jeg fatter ikke at nogen gever 60 kroner for en plante.

Min mor plejer at sætte fibertex over og bare sætte dem ud. Det virker også.

Green

JEg plejer at lkippe mine lavendler ned sidst i marts. Har jeg behov for nye planter, klipper jeg afklippet til så jeg står med 10 cm i hånden, og de nederste 5 barberer jeg rene, og stikker så bare ned ude i haven. Her gælder det bare om at stiklingerne ikke tørrer ud,,,,,dvs vand efter behod. Det virker og det virker godt

Palle
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis