Hjælp til computer som er gået i sort

Hej LDS´ere


Jeg er blevet indblandet i en lidt ældre HP brio computer med en pentium 3 processor som netop er blev flyttet til min bror for at erstatte en endnu ældre computer. Inden flytningen fungerede den upåklageligt, men da den skulle startes i sit nye hjem fungerede den ikke. Problemet er, at der ikke kommer noget billede på skærmen. Det er ikke skærmen som fejler noget (er tjekket med en anden skærm og den aktuelle skærm fungere fint med en anden computer), men når computeren starter lyder det som om at opstarten standses undervejs. Den når ligesom ikke til at generere at skærmbillede Jeg har kigget efter inden i og ikke fundet løse forbindelser o.l.
Har I nogle gode forslag til, hvad der kan være galt? På forhånd tak.

mvh Anders
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Starter strømforsyningen?
Prøv at åbne kabinettet og kontroller at alle stik sidder rigtigt.

Viser den slet ikke noget på skærmen?
Tryk grafikkortet i bund i stikket, det er en meget almindelig fejl efter flytning.

Bipper den?
Hvis den bipper kan det være en fejlmelding som du kan finde i bundkortets manual eller på nettet http://www.pantherproducts.co.uk/Articles/Motherboard/BIOSbeep.shtml

Hilsen Aksel
Hej Kristoffer

Tak for svarret. Situationen har udviklet sig noget i mellemtiden. Efter en del besvær fandt jeg på at fjerne det ekstra grafikkort. Der er et på bundkortet tilbage. Herefter kunne jeg starte den, men den er ustabil og låser hurtigt. Hvad kan det skyldes? Overvejer at læse windows 98 ind i den igen. Hvordan gøres det? Andre gode forslag? Hvis jeg nu hellere vil have windows xp? Jeg har et par recovery CD´er med xp på kan de bruges?


mvh Anders
Hej Anders

Har du husket at aktivere onbord grafik i bios?

Du kan godt genindlæse Win98 oveni din gamle version, så skal du sætte din Win98 i d-drevet, indstille d-drevet til "first boot device" i bios.

Hvis pc´en hidtil har kørt upåklageligt, burde det være nok at indstille bios til at bruge det onbord grafik, så den kan køre igen, så kan du jo senere give den et nyt grafikkort (det er ikke så dyrt).

Håber at det var forståligt, ellers skriv igen.

Mvh Anders
Annonce
Hej Anders

Det lyder bestemt forståeligt, kan det med onboard grafikkortet gøre at systemet er ustabilt? Jeg har nemlig ikke ændret i bios som du foreslår.
Tak for svarrene. Hvordan med at lægge XP ind?

mvh Anders
Hej Anders

Onboard grafikkort gør ikke systemet ustabilt, men det virker kun hvis bios er opsat til at bruge det (hvis bios er opsat til at benytte et selvstændigt grafikkort der ikke er der, så vil skærmopløsningen typisk blive den dårligst mulige med 16 farver osv.) Sådan som jeg ser mulighedderne, så er løsningen enten at opsætte bios til at bruge det onboard grafikkort eller også sætte et nyt grafikkort i. Det vil ikke hjælpe på grafikken og stabiliteten før pc´en kan finde et grafikkort, og det kan den kun hvis det "er beskrevet" i bios.

Hvis du vil indlæse win xp bør du først sikre dig at pc´en kan køre med det styresystem. Jeg kan ikke lige huske hvor der er en automatisk test af pc´en, for at se om den er istand til at køre med win xp. Men en tommelfingerregel er at processoren helst skal være over 4-500 Mh og der helst skal være over 100 mb ram samt minimum 5 Gb harddisk.
Hvis win xp skal installeres, så er det en god ide at formattere harddisken først, se: http://www.nettips.dk/Default.asp/KatId=103/SubId=103/id=800/text=Formatering+af+harddisken
Dernæst skal du have en cdrom med win xp og boote direkte fra den (der står lidt om opsætning af bios i linket) Recovery cd´er kan IKKE bruges fordi de er lavet til at gendanne alle standarderne på din anden pc, og det bliver i bedste fald, næsten umuligt at få den til at køre igen. (Der er nemlig meget stor sandsynlighed for at recovery vil gå ind og ændre på opsætningen af din bios og det kan være umuligt at genskabe den gamle standard).

Men hvis du kan starte pc´op og komme på nettet med den så gå ind på det link Kristoffer gav og lad hp scanne pc´eren.

Mvh Anders
Er der nogen der kender farvekoderne for kabinetsledningernes montering på bundkortet?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis