Støjfri PC ?

Har der blandt jer LDS'ere været støjproblemer med jeres PC, og hvad har i gjort for at løse dette ?

Selv har jeg skiftet til en strømforsyning med 120mm. blæser, det er bedre end orig., men støjer stadig. Køler på CPU'en er skiftet til en ca. 200kr's TT køler, den er også bedre end orig., men har en træls snurrende lyd.

Maskinen er en AMD Barton 2500 med onboard grafik mv., dvs. en "kontor pc" hvor det ikke er ydelsen der er vigtig.

Gode løsninger og forslag modtages - også meget gerne LDS løsninger biggrin

Thomas
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ikke bruges mit svar til noget, men måske til en anden gang.

Dell's computere også i den billige ende er "lydløse". Ofte kommer jeg til at tænde maskinen når den allerede er tændt. Bedre kan det vel ikke gøres.

Mvh. JørgenE
JørgenE har ret mht. til Dells stationære pcer. Men deres bærbare modeller Latitude er ulidelige at være i nærheden af.
Mht. til støjdæmpning har jeg selv med god erfaring støjdæmpet pcer ved at klæbe støjdæmpningsplader til bildøre på inderside af de store flader på kabinettet. Det har hjulpet. Samtidig kan det på nogle modeller hjælpe at klippe rillerne af bagpå kabinettet der hvor blæseren tager luft ind. Er lige til med en spids skævbider.
Som du selv er inde på kan du prøve at skifte til nogle mere støjsvage blæsere - problemet er at finde de rigtige, da der er meget religion og meget lidt konkrete facts i annoncerne - og det er dyrt at prøve sig frem! Papst har ry for at være fantastiske, men der er også dem, der mener, at de er middelmådige.

Jeg har købt et par blæsere (cpu og kabinet) fra "Arctic cooling". De er efter min målestok støjsvage (men ikke lydløse), de er billige (jeg tror, jeg gav 75 kr. for en køler til en Athlon XP), og så er de temperaturstyrede, så de ikke blæser afsted med fuld power, hvis der ikke er brug for det! Jeg fandt dem på www.edbpriser.dk, hvor der også er en anmeldelse af dem.

Du kan også installere flere blæsere, som så hver især snurrer langsommere - det kan styres med fx en Zalman"fan mate" eller blæsere, der har automatisk temperaturstyring.

Du kan "downclocke" cpu'en; hvis du ikke har brug for fuld ydelse kan du nedsætte strømforbruget og dermed varmeudviklingen, så der ikke er så stort behov for køling - igen virker det selvfølgelig kun, hvis blæserne "ved", at de ikke behøver løbe så hurtigt, eller du manuelt skruer ned for hastigheden på dem.

Hvis det er harddisken, der larmer, kan du evt. sætte den i "silent" mode - som regel kan man downloade et lille program fra producenten, der nedsætter søgehastigheden og til gengæld fjerner det meste af den "skratten", der kommer, når disken arbejder.

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Citat fra JørgenE

Du kan ikke bruges mit svar til noget, men måske til en anden gang.

Dell's computere også i den billige ende er "lydløse". Ofte kommer jeg til at tænde maskinen når den allerede er tændt. Bedre kan det vel ikke gøres.


Jeg vil lige stille mig op i køen af folk der anbefaler Dell hvis det skal være støjsvagt. Vi skulle bruge en ny maskine for nogle måneder siden. Jeg er ikke bange for "lav-det-selv" ved computere, men at få de rigtige dele fra flere forskellige forhandlere betød at prisforskellen ville være under 1.000kr.

Og de 1.000kr ekstra inkluderer et 3-års next-day on-site serviceabonnement. Med andre ord: er der noget galt, så griber jeg telefonen og forklarer Dell hvad der er galt - næste dag står der en tekniker med alle reservedelene ved fordøren som ordner det hele.

Vores behov er selvfølgelig forskellige, og jeg skal i et vist omfang opgøre hver brugt time i spildt løn -- men har man først gjort brug af sådan en service een gang indser man, hvor meget tid man sparer på ikke selv at skulle lave fejlsøgning, prisvurderinger, spørge om hjælp på div. fora, rende på posthuset efter pakker, installere ny hardware, fejlsøge hvorfor det nye ikke virker, ærgre sig over man fik fat i det forkerte, mv.

Alt i alt køber man sig meget mere tid til at gribe hammeren og slå sig over fingrene i stedet. :-)
Du kan også få støj ved at presse "meget" luft igenmen "små" hulder.
Ved at skære ud og sætte et gitter i, vil støjen blive mindre.

Det kan også være kabinettet der "ryster", ved at sætte noget mellem samlingerne og ved at sætte noget lyd dødt på siderne, kan man også fjerne noget støj.

Hvad men en vand køler til cpu'en :lol:
Annonce
Hej Zink_Brian.

Til os er det vel lidt langhåret. Jeg kan sagtens følge dig, men jeg gider ikke indrette mig efter producenterne mere, det har jeg gjort siden jeg lavede mit firma om til en et forsøgscenter med de første computere på markedet. En Commodore 32 og det var ikke mega men kiloram forståes, og vi skrev i maskinsprog og (jeg!) syntes det var fantastisk, at den på 10 min. kunne klare 50 posteringer i vores kunders bogholderi, og så skrev vi senere ud på en Frieden Flexowriter, dog først på en IBM med magnetkort.

Starten af maskinen var koden 1, osv. Ren maskinkode. Jeg har fortsat computeren som kuriosum. Så kom en dunkel til til vores program til, der kunne forøge hastigheden med vel 100 % dvs. 50 posteringer som i dag tager 0,001 sec. tog så 5 min. og jeg vidste jeg var på rette vej.

Når der kom noget nyt, eller bedre købte jeg det, brugte en masse tid og masser af penge, så i dag gider jeg ikke mere. De må levere det jeg vil have, ellers vil jeg ikke købe. Det må da være ok, at det ikke er omvendt, hvor vi skal færdiggøre kabinettet for at holde ud at høre på det. Det er dem der sælger der må have problemet eller producenten, for vi gider ikke at købe det.

Dell er fint for mig, men jeg er heller ikke i front mere, men har dog opdaget at jeg får en lydløs maskine som jeg sætter pris på, en ikke super skærm (opgrader), og at jeg skal købe maskinerne privat, for så har jeg 3 års garanti, mens hvis jeg køber det til firmaet har jeg kun få dages garanti, og Dell selv lægger meget vægt på om det er privat eller firma, når der er noget der går i stykker. Det opdagede jeg, da jeg måtte helt til direktøren for at forklare en fejl som var sket i en computer jeg havde købt til levering på firmaadressen med mit private dankort, og så blev afvist, for den var leveret til min private adresse og var så ikke undergivet forbrugergarantien på vist 3 år.

Så ved I det, bestil den privat uanset hvad.

Mvh. JørgenE
Jeg skal lige tilføje, at told/skat ikke accepterer regninger mht. moms når den ikke er adresseret til firmaet, men vis dem dette indlæg, så vil jeg tro de accepterer det. Ellers mail til mig, Den findes lige under indlægget.

Mvh. JørgenE
---> JørgenE

Nu var det jo også Sputnik der spurte om nogle råd til at lave pc'en lyd død.

Men jeg har heller ikke brugt tid på at lave min pc om... Men der er mange der bruget meget tid på det...

Men de kabinetter vi køber i dag, er da ikke 2 potter tis vær. Alle forbruger råber. HVOR BILLIGT KAN JEG KØBE DET. Og hvad sker der så?
Ja så banker producenterne noget crab sammen, som er billigt. Lige det vi gerne ville have...

Jeg havde lånt en MAC, der var pakninger over alt og mange store blæsere der næsten ikke kørte. Og jeg havde aldrig set så store køleplader på de 2 cup'er der var i. I was in love...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis