Iskoldt badeværelsegulv på 1.sal

Kære Lav-det-selv-folk

Min familie og jeg bor et dejligt murstenshus fra 1923 som vi erhvervede for et år siden.

Vi har dog et stort problem som jeg ikke kan identificere årsagen til:

Badeværelsesgulvet på 1. salen (NV-hjørne) bliver iskoldt i koldt og især blæsende vejr.
Jeg har isoleret skunken (mod vest)og endda lagt isolering ned i skunkgulvet for at forhindre træk i at komme ind under badeværelsesgulvet.
Desværre har det ikke hjulpet synderligt.

Er der nogen blandt jer der har viden/erfaringer der kan hjælpe i denne sammenhæng?

Min datter på 1/2 år vil være glad for at kunne kravle på gulvet uden at risikere forfrysninger.
På forhånd tak
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Jeg har noget familie der har det samme problem, så jeg kunne også godt tænke mig et svar. (så jeg på en klog måde, kan sige til dem; "det er da klar, i skal bare gøre sådan" smile)

Jeg kunne forestille mig at det kunne have noget med at vinden godt kan komme ind gennem isoleringen. Altså at der mangler noget vindpap, eller dampspærre. Som sagt ved jeg det ikke.

Mvh
ThomasB
Hej.

Forstår jeg det rigtig med at badet ligger ud mod en gavl?
Er det tilfældet, så kan det være murværket, enten er der ingen isolering i, måske er det hul til hulmuren ind til gulvet i badet, "det vil give træk", eller måske er murværket massiv.

------------------
Poul Erik

PE

Jeg har et hus fra 1918. I dette hus er der plankegulv over alt. Jeg bemærkede at gulvet blev frysende koldt på første salen og loftet i stuen blev lige så koldt når bare huset hørte en 7 døgns vejrudsigt omhandlende blæsevejr (så jeg har lært at skrue godt ned for lyden på mit farve-tv... tongue). Min datters værelse på 1 sal har 3 radiatorer, men det var umuligt at få temperaturen op på mere end 16 grader, selvom de stod på 4-5. Så noget måtte der gøres. Så jeg isolerede hanebånd med 300 mm. og skråskunke med 100 mm. (der er ikke plads til mere). Nu krøb temperaturen op på ca. 18-19 grader og hun skiftete farve fra blå til hvid, men der var stadig noget galt.
Jeg kunne mærke at det blæste op imellem gulvplankerne på en dårlig dag, så det måtte være gulvet og træk der nedkølede hele loftet i stueplan og gulvet på 1 sal. Her kommer løsningen på mit problem:
Den ene halvdel af 1 salen skulle have nye planker alligevel pga. 12756 papsøm der var banket i dem, og jeg ville have frie planker istedet for gulvtæppe. Da jeg lagde den yderste planke helt ud imod skunken (her startede jeg på gulvet) tog jeg nogle tilskårede hårdbatts fra rockwool, og savede dem til så de var 4 cm. mindre en det hul de skulle stå på højkant i.
1) Jeg rensede ud for lerindskub og andet godt.
2) Nu lagde jeg en pølse af det omdiskuterede PU-skum lige under skunkvæggen.
3) Med det samme placeres hårdbatten oven i PU-Skummen, og der skummes rund om den, i de 2 cm. som der er fri ud imod strøer og op imod gulv. Så det bliver helt tæt. Hårdbatten skal nok lige holdes på plads imens PU'en størkner.
Jeg tror det er meget vigtigt at man arbejder lige under skunkvæggen og ikke lidt inde under gulvet, da der er et stort tryk af vind som vil pible ind.
På eksisterende gulv savede jeg feren over i fuld længde og savede planken helt inde ved panelet (det var svært). Jeg søgte efter dykkerene i fernisen med en metalsøger. Derefter dykkede jeg dem helt igennem planken med en dyknagle. Nu kunne der trækkes 2 planker op ude ved skunkvæggen og succen med hårdbatts og PU-skum gentages.
Efter denne operation er mine forbrugsudgifter faldet med ca. 4000 kr. Og loftet i stueplan blevet varme og gulvet på 1 sal. er ikke koldt mere. Jeg er sikker på at den gamle konstruktion er sundere for huset, da luften blev skiftet mange tusinde gange i timen, med den passage der i mit tilfælde var fra nord mod syd under gulvet.
Jeg har set at ved nybyggeri laver man en ligende konstruktion, men dette uden skum. Dette med hårdbatts, vindplader der tætnes med en gummifuge osv. Dette forenes med undertag man gør virkelig noget ud af at fjerne træk i forhold til den gang. Det sidste træk jeg har skal nok forsvinde når jeg nu til sommer laver et nyt tegltag med undertag helt efter forskrifterne, så vinden ledes fra tagfod til tagtop oven på undertaget (diffusionsåbent).
Det er meget vigtigt at din tætning sker i begge verdenshjørner, da en indermur på sådan et gammelt hus ikke er tæt. Der skal bare et hul til på 1 cm så har vi kulden igennem fra N-S, Ø-V.

Håber det er det samme der er galt i dit hus, da mine lange forklaringer ellers er spildt.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
H e j P e t e r .

O m i k k e a n d e t , s å k a n j e g b r u g e d i n f o r k l a r i n g t i l n o g e t . .

M v h
T h o m a s B
Kære Pev, Thoams B og Peter R

Tak for jeres interesse/spørgsmål og svar

Til PEV: Som nævnt ligger badeværelset i NV- hjørnet. Selve badet i i selvsamme hjørne inden under skunkvæggen.
Jeg tror du og PeterR har ret i at enten er hul til hulmuren eller at der trods isoleringen i skunk og skunkgulv stadig kan trække ind under gulvet.

Til Peter: Tak for dit fyldige svar, der efter al sandsynlighed giver mig god mulighed for at komme til bunds i problemet.
Vi har faktisk også isoleret hele vejen rundt på overetagen fordi temperaturen her generelt var lavere end nedenunder. Badeværelsesgulvet er langt det værste, men gulvene (plankegulv) i de andre værelser er ikke ligefrem lune.
Jeg vil nærlæse dit svar og så gå i gang.
Tak endnu engang!

Mvh

Mads
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis