mahogni i højglans

Hvordan gør man lige det?!
Har en tromme i rent mahogni
36550x413.jpg
(billedet er det samme som i en anden tråd af mine, men har lavet 2 trommer i mahogni..)

og den ene vil jeg gerne ha lakeret i en flot dyb højglans. Hvordan gør jeg det?
Ved ikke meget om lakerings teknikker...confused
Og man skal selvfølgelig ikke kunne se penselstreger osv bagefterwink

Jeg har slebet trommen op til korn 400 indtil videre. Skal jeg højere op?

Hvad er mit næste træk så?

På forhånd tak for hjælpen!!

Kenneth
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have fat i en god bådlak, og så skal den bare have 16 lag.
Du starter med 4 lag hvor du fortynder lakken 50% med mellem slibning korn 400. Så fortynder du 25% som du giver 5 lag af stadig slibe med korn 400. 5 lag mere med 10% fortynder mellem slibning med 600 og endelig 2 lag ufortyndet også med korn 600 som mellem slibning. Så får du en overflade der ser ud som var der et lag glas på.

V.h. Håndværkeren
Citat fra Håndværkeren

Du skal have fat i en god bådlak, og så skal den bare have 16 lag.
Du starter med 4 lag hvor du fortynder lakken 50% med mellem slibning korn 400. Så fortynder du 25% som du giver 5 lag af stadig slibe med korn 400. 5 lag mere med 10% fortynder mellem slibning med 600 og endelig 2 lag ufortyndet også med korn 600 som mellem slibning. Så får du en overflade der ser ud som var der et lag glas på.

V.h. Håndværkeren


Tak for det hurtige svar!!!!biggrin
Når jeg skal fortynde lakken, er det så bare med sprit? Og hvorlang tid skal der gå mellem en gang slibning+lakering og en gang slibning+lakering?
Lige et sidste små dumt spørgsmål når du skriver 25% er det så 75% lak og 25% sprit?

Fandt en rest lak i skuret, vil det virke tror du?

Kenneth
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Lakken skal skal være tynd til at starte med, sådan at det har lettere ved at trænge ind i træet. Efterhånden som du ligger lagene på skal disse være tykkere og tykkere for til sidst at afslutte med ufortyndet lak. Tørretiden samt fortyndingsmiddel er beskrevet på etiketten på dåsen.

Den lak du har fundet kan muligvis godt bruges, men hvis jeg kan anbefale en lak som som er superb, så må det være Tonkinlak. Den giver en højglans finish og er elastisk med underlaget, hvilket er godt, eftersom den nok bliver udsat for en del vibrationer. Desuden er den miljøvenlig, holder til vind og vejr og er ikke farlig at arbejde med. Ellers kan du bruge enhver højglans skibslak, bare den er elastisk.

Jeg glæder mig til at se det færdige restultat. Det er oftest guf for øjet... :-)

Hilsen Metalsnedker
Citat fra Metalsnedker

Lakken skal skal være tynd til at starte med, sådan at det har lettere ved at trænge ind i træet. Efterhånden som du ligger lagene på skal disse være tykkere og tykkere for til sidst at afslutte med ufortyndet lak. Tørretiden samt fortyndingsmiddel er beskrevet på etiketten på dåsen.

Den lak du har fundet kan muligvis godt bruges, men hvis jeg kan anbefale en lak som som er superb, så må det være Tonkinlak. Den giver en højglans finish og er elastisk med underlaget, hvilket er godt, eftersom den nok bliver udsat for en del vibrationer. Desuden er den miljøvenlig, holder til vind og vejr og er ikke farlig at arbejde med. Ellers kan du bruge enhver højglans skibslak, bare den er elastisk.

Jeg glæder mig til at se det færdige restultat. Det er oftest guf for øjet...

Hilsen Metalsnedker

Hejsa
Okay den må jeg finde så. Hvor kan man få fat i den? Har Silvan den? (Silvan ligger ikke så langt fra hvor jeg borwink) Eller skal jeg i en special forretning?
Og er det sprit jeg skal fortynde med?
Og hvad påfører jeg bedst lakken med? Pensel, svamp, noget 3.?

Ved godt det er mange spørgsmål.....rolleyes

kom lige i tanken om et mere!! Kan man bruge samme lak-opskrift på træ der er blevet spraymalet med metallic maling?
Kenneth
Jeg tror ikke lige Silvan er leverings dygtig i Tonkin lak, men prøv Masneø Marine center www.mmc.dk
I gamle dage havde man noget der hed spritlak som blev fortyndet med sprit. Nu om dage bruges fortynder eller terpentin.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Kenneth.
Den rest lak du fandt i skuret er ganske udmærket. Det er en glans 90 og fortyndes med sprit. Det vil give et ganske flot resultat. Tonkin lak er en fortrinlig lak til udendørs brug, men den tager en del længere tid om at tørre og da du skal lakere mange gange, skal det overvejes.
mvh.
Erik
www.morsmaling.dk
Har besluttet mig for Tonkinlak nubiggrin
Så tænker jeg, hvordan påføres det bedst, med pensel eller rulle? Husk det skal blive SUPER flot
Det skal påføres med pensel for at give det bedste resultat, og husk at når du larkere må du kun stryge i en retning på langs med årene i træet.
Ja det vil tage lang tid ca. 16 dage hvis du vil have et super resultat. De første 4 lag kan du påfører med 12 timers mellem rum, men de efter følgende skal der gå 24 timer imellem hvert lag.

V.h. Håndværkeren
Citat fra Håndværkeren

Det skal påføres med pensel for at give det bedste resultat, og husk at når du larkere må du kun stryge i en retning på langs med årene i træet.
Ja det vil tage lang tid ca. 16 dage hvis du vil have et super resultat. De første 4 lag kan du påfører med 12 timers mellem rum, men de efter følgende skal der gå 24 timer imellem hvert lag.

V.h. Håndværkeren


Okay, så er jeg ved at ha styr på teknikkerne!!smile Og det er vel bare en go lak pensel med mange fine hår ikk? Og for søren det vil tage lang tid, men hvis resultatet bliver så godt som i siger, så er det sgu det værdwink

Tak til jer alle for hjælpen indtil nu
Se fidusen ved en god lak pensel er at når du har købt den (husk at det skal være en flad pensel) så før du skal bruge den første gang. "Larkere" du lige et stykke groft sandpapir uden lak på penselen, der gør at spidserne på hårene bliver spaltede og så giver det en endnu finere overflade i lakken. Husk også at rense penselen hver gang du har brugt den i lidt terpentin. Pres terpentinen ud når den er ren og hæng den et tørt sted, så vil du altid have en god pensel til lak som kan holde i mindst 10 år. Den skal hænge med hårene nedad.

V.h. Håndværkeren
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også