[b]Højbed af 50x50 fliser...[/b]

biggrin Jeg kunne godt bruge nogle gode og kloge råd... biggrin
Da jeg skal til at lave højbede af fliser 50x50...

Vil grave en rende som fliserne skal sættes i - :?: Skal jeg lægge grus underfliserne?

:?: Hvad kunne I anbefale at lægge i bunden af bedet inden jeg fylder jord i?

Jeg har tænkt på et godt lag tang... :?:
og/eller komøj... :?:

Ovenpå det et godt lag almindelig gennemarbejdet havejord, og øverst kompost fra kommunens genbrugsstation... :idea:

Venter i spænding på dit gode råd!!! :o

God fornøjelse i haven
Siff biggrin

kreative have-ideer, er altid interessante.
mv-have hilsen
Siff
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Helt sikkert grus under, så kan du måske undgå, at de flytter sig alt for meget i frosten.
Fyld gerne op med grus på begge sider også.
For at holde lidt på fugten kan du evt. fore siderne med plast.

En flot afslutning kunne være at lægge et terrassebræt af lærk på toppen af fliserne - bryder den "triste" beton og er væsentligt bedre at sidde på.

Jord? Brug hvad du har, gerne en stak kviste eller lignende i bunden, overdækket med en masse halv eller hel-omsat kompost. Og sørg for, at toplaget så vidt muligt er frø- og rod-frit.

Mvh.

Jan R.
Citat fra Jan R.

Helt sikkert grus under, så kan du måske undgå, at de flytter sig alt for meget i frosten.
Fyld gerne op med grus på begge sider også.
For at holde lidt på fugten kan du evt. fore siderne med plast.

En flot afslutning kunne være at lægge et terrassebræt af lærk på toppen af fliserne - bryder den "triste" beton og er væsentligt bedre at sidde på.

Jord? Brug hvad du har, gerne en stak kviste eller lignende i bunden, overdækket med en masse halv eller hel-omsat kompost. Og sørg for, at toplaget så vidt muligt er frø- og rod-frit.


Mon man kan bruge kømøj, der ikke er bærndt helt sammen, i bunden på højbedet?
kan man dække overfladen med tang?

Jeg venter spændt på nyt svar...
mvh
Siff

kreative have-ideer, er altid interessante.
mv-have hilsen
Siff
Beklager - har ingen erfaring med hverken komøg eller tang. Men hvorfor ikke?

Mvh.

Jan R.
Her til morgen var jeg lige ude og kikke i haven, og tænk sig, mit højbed på 8x1 meter lavet af 50x50 fliser, stod der sørme ikke...., surt...

Jeg går lidt rundt om den "varme grød"...

Jeg kan nu godt grave den rende ud og lægge grus i, men så kommer det svære...

Hvordan får jeg fliserne på ca. 30 kg. til at stå lige - og flugte med have-niveau, og ikke falde sammen som et korthus når jeg vender ryggen til...
Det kan jeg ikke rigtig se mig ud af...

Hvis du har en god ide, vil jeg meget gerne høre om den!!!!!

Men jeg glæder mig helt vildt, til det står færdigt, så jeg kan komme til at dyrke noget...

Vejret er jo rigtig med os idag...

kreative have-ideer, er altid interessante.
mv-have hilsen
Siff
Nu håber jeg ikke, du vil have bedet højere end 25 cm.... Men at få dem til at stå lige på alle leder og flugte toppen - det kræver tålmodighed, tålmodighed og - tålmodighed. Du kan evt. "sikre" dem ved at sætte dem i lidt cement. Men du vil altid risikere, at frosten driller dig!

Jeg lavede for 5-6 år siden et par højbede af herregårdssten. Sat på 5 cm grus, ca. 40 cm høje. Limet sammen med Lip flexibel flisemørtel. De står stadig flot. En billig og håndterbar løsning (ca 200x140 cm pr. stk - tog en formiddag). Men jeg går ud fra, du har fliserne i forvejen?

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis