Datterens cykel

Hej
Datteren vokser og nu er hendes cykel for lille. Så vil jeg jo sælge den, men kan intet huske om dæk str. Der står noget med 24 * 1.90, men den er ikke 24 ", for det er den nye cykel og den er noget højere. Hvordan ser jeg det så eller måler det. Hvis det skal måles, skal jeg lige have en omsætning i forbindelse med tommer og centimeter. ;-)

------------------------------
Bindestreg1
------------------------------

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej tommeangivelserne er noget af det absolit mest uigennemsigtige at angive størrelser på cykelhjul med....

De angivelser passer ikke sammen med noget som helst...

Der findes andre angivelser der er eentydige og bør bruges. Altså den internationale standard for hjul og dæk størrelser.

Jeg vil forsøge at finde en omsætningstabel. men kan ikke lige et link her på stående....

Faktisk er størrelses angivelser på cykler en kombinatin af hjulstørrelsen og en stelhøjde. Og selv stelhøjden måles forskelligt alt efter hvilkn type stel der er tale om....

Så anarkiet råder....

MVH Njord
Hej

Så vidt jeg ved er feks. en cykel med 24 tommer hjul, et hjul med en højde på 24 tommer. 1 Tomme ~ 2,54 cm.

Men derimod kan man sagtens have en cykel med 26 tommer hjul, med at 24 tommer stel. Jeg ved bare ikke hvordan man måler størelsen på stellet.

Søren
Ja, der er mange måder.

Stellet måles fra centrum af kranken til øverst på det rør hvor sadlen sættes i (Kan ikke lige huske hvad det hedder). Det mål der kommer frem sammenholdes med højden på den person der skal bruge cyklen.
aha - hmm, jeg finder lige cyklen frem igen og giver mig til at måle lidt.
Tak for hjælpen

------------------------------
Bindestreg1
------------------------------

Til Njord:

Nu kan man jo godt mene at tommer er en forældet måleenhed - det er jeg meget enig i, men m.h.t. cykler og fælge/hjul/dæk til cykler og biler er tommer altså den mest anvendte enhed, så sammenligninger er lettere hvis alle holder sig til denne enhed.

F.eks. ved de fleste at et cykelhjul på 24 tommer er til en barnecykel til lidt større børn, men hvis du taler om et 63½ cm hjul er det de færreste, der ved hvad du taler om

Det samme gælder tv- og pc-skærme.

Mvh
Torben

PS: Husk i øvrigt at der er forskel på engelske og gamle danske tommer. De gamle danske er dem, der stadig findes på en del tommestokke. De engelske er dem, man bruger til dæk, pc-skærme o.s.v.
(engelsk tomme: 2,54 cm, gammel dansk tomme ca 2,615 cm)
Annonce
Naar vi taler om tommer, saa er det nok ogsaa vaerd at naevne at en tomme var forskellig fra land til land, den var nemlig stoerrelsen af kongens yderste tollemfingerled (en meget handy maaleenhed) men da de engang maa have haft en pygmae som konge af Sverige, fik min far en masse toemmer til sit nye sommerhus som var for kort, han koebte det nemlig i Sverige fordi det var billigere cry
I USA hvor de stadig elsker tommer, har jeg hoert af deres "konge" skulle vaere Ford :roll:
Da han begyndte at lave biler, fik an stumper fra alle sine underleverandoerer som ikke passede samen, de havde jo alle maalt dem med den tommestok de havde med hjemmefra, Ford bestemte saa hvor lang en amerikansk tomme skulle vaere (og det aergrer mig at han ikke sagde 2.5cm, for saa havde det vaeret saa meget lettere at omregne)

Karsten
Efter at have kigget på Njords link må jeg vist krybe til korset og indrømme at det er uigennemskueligt :oops:

Men jeg vil nu fastholde at de fleste i Danmark er enige om hvad et 24" dæk til en barnecykel er. Men det er nu slået fast at man ikke skal tro at andre folkeslag har samme opfattelse. :roll: Eller at det betyder det samme hvis det er til en mountain bike.

Torben
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis