Aircondition og hjulmontering

Jeg har to "små" spørgsmål som jeg håber, at et par bilkyndige kan hjælpe med:

1) Vi har netop fået lavet vores Aircondition i bilen - der var en utæt pakning. Pakningen blev skiftet og kølemiddelefterfyldt af autoriseret værksted (på garantien). Der er tale om en Opel Zafira. Jeg synes imidlertid ikke, at det går så stærk med at køle bilen ned (her disse dage med over 20 grader). Hvis det kniber med nedkøling allerede ved 20 grader glæder jeg mig ikke til det bliver 30 (og dog biggrin ). Findes der en tommelfingerregel for hvor hurtigt et AC skal kunne køle, fx udblæsningsluft XX grader efter YY minutter eller???

2) I forbindelse med hjulskift har jeg en momentnøgle (hedder det det?) - sådan en der kammer over når hjulet er spændt tilpas, men hvor meget er det lige, at jeg skal indstille nøglen på (vinterhjul/alufælge på en Opel Zafira) - der er forskellige indikatorer jeg kan indstille på ved at dreje i bunden af nøglen.

Håber, at der er nogen der har et bud på disse små-ting!

/Hans
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hjulene skal spændes 110 NM, første spørgsmål kan jeg ikke besvare.
En god tommelfingerregel er, at almindelige personbilers stålhjul spændes med 90 Nm, aluhjul med 100. Det kan variere fra mærke til mærke, men man går ikke helt galt ved ovenstående.
Det væsentlige er, at hjulet spændes jævnt.

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis