Hej,
Jeg har poleret dæksler op i hånden, men vådpapir i mange grader, og senere polermiddel a la Festool (til lak) eller autosol. Rengøring 1 gang ugentligt med sprit.
Jeg har dog aldrig set det smarte i at polere sin blok udvendigt. Man mindsker overfladearealet betydeligt, og hæver sin motortemperatur.
Jeg har poleret krumptappe, plejlstænger, spjældhuse og stempler op i hånden for bedre olieflow og bedre ydelse og ringere chance for skader. Aldrig med maskine på interne dele.
Bortset fra det, så er der stor forskel på kvaliteten af den anvendte aluminium. Italienske Laverda var meget kendt for at have en sublim kvalitet i deres motorer, men de havde også deres eget støberi og havde tidligere fremstillet bl.a. kirkeklokker og mange legeringer til andre fabrikker, bl.a. lidt nyere BMW'er.
Jeg har set flere HD'er med flækkede toppe, da de var poleret op til helt blank, eller endnu værre forkromede.
Mit forslag er derfor, at du polerer dine dæksler, men evt. får beskudt blokken med vand (i stedet for sand, glas eller andet), som ikke bliver liggende inde i din motor, og gør skade, lige hvor meget du rensr den. Jeg har set det mere end een gang.
Når jeg arbejder med polering af metal, plastik eller lak, så er det altid i cirkler.
Jeg har aldrig poleret en lak (f.eks. en bil) med maskine, kun i hånden, og kun med canuba voks.
F.eks. epoxy lakerede højtalerkabinetter er først maskinpoleret, så håndpoleret, så håndvokset 25 gange. Der kan simpelt hen ikke lægge sig støv på dem
Helt enig: aldrig lakere polerede dele så som motordæksler. Det er noget juks og bliver grimt relativt hurtigt.
Altså en gang sprit 1 gang om ugen, og derefter f.eks. autosol 1-2 gange om året.
Lidt syrefri olie om vinteren på helt rene motordæksler, inden opstaldning (også ind i krompotter).
Blot min 2-øre.
M.v.h.
Redfox.