Polering af aluminium

Nogle af de cykler jeg har set på er så flot oppoleret i motorblokken, at man skulle tro der er forchromet. Hvordan polerer man/teknik bag dette.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej!

prøv lige dette link ang. højglanspolering.
Det er muligvis det som du søger. :wink:
http://www.mopedmagazine.dk/tekst.php?id=44

Mvh.retroo4

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

I det ganske gode link skriver de at man ved vandslibepapir altid skal køre rundt. Det er jeg ikke enig i men ved at skifte retning kan man meget lettere se hvor man er nået til og man kan se om man er ordentligt i bund. Skift ikke op i papir nummer før du er helt i bund, og skift ikke i store spring.

Nogle af mine folk polere stål, og her anvender vi masser af poler sten til vi når i korn 600 og der efter går vi i papir. Vi holder papiret med en træpind der i enden er forsynet med noget hårdt filt.

Polering er et spørgsmål om teknik, træning of en engels tålmodighed :?

Så er du ikke omhyggelig så bliver resultatet også der efter.

Der findes forsklellige mekaniserede metoder fx elektropolering, men de er en helt anden sag !

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Citat fra PeterR

Nogle af de cykler jeg har set på er så flot oppoleret i motorblokken, at man skulle tro der er forchromet. Hvordan polerer man/teknik bag dette.

MVH

Hej Peter.
Du kan i enhver velasoteret Mc butik købe det rigtige poler sæt, du kan også købe det i Silvan eller Stark. det er sådan en bomulds rondel du monterer på din boremaskine, og noget specialvoks du køber samme sted, du skal nok regne med en pris på omkring 250,00 Kr. for sådan et sæt.
Jeg mener også at jeg for ikke så længe siden så en anonce i Touring nyt om netop polering af motorblokke og andet aluminium.
Held og lykke med projektet.

V.h Håndværkeren smile
Har fundet nogle fantastiske 3M Roloc skiver der kræver minimal arbejde og ved polering står det kanon blankt
http://www.rtf.dk/basket.php?action=dosearch&q=poler&searchTerms=tekst
Sleb først med 280-360 og der efter med 400-600 og så vandslibe k 1200 slut polering med brun voks.
Jeg har poleret med autosol og lammeskin på en boremaskine.. det blev ganske blank..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
kig på nettet AL-SLIB ka det der også fælgene

 

Hvad end du gør, så lad være med at give det lak bagefter. Det kan godt være at det holder blant længere, men det er fandens til arbejde næste gang det skal pudses. Jeg synes også at det er pænere uden. Man kan evt give det autovoks som afslutning.
Her er min Mc http://www.lav-det-selv.dk/Gallerier/Visgalleri/xmid/239


Hej,
Jeg har poleret dæksler op i hånden, men vådpapir i mange grader, og senere polermiddel a la Festool (til lak) eller autosol. Rengøring 1 gang ugentligt med sprit.
Jeg har dog aldrig set det smarte i at polere sin blok udvendigt. Man mindsker overfladearealet betydeligt, og hæver sin motortemperatur.
Jeg har poleret krumptappe, plejlstænger, spjældhuse og stempler op i hånden for bedre olieflow og bedre ydelse og ringere chance for skader. Aldrig med maskine på interne dele.

Bortset fra det, så er der stor forskel på kvaliteten af den anvendte aluminium. Italienske Laverda var meget kendt for at have en sublim kvalitet i deres motorer, men de havde også deres eget støberi og havde tidligere fremstillet bl.a. kirkeklokker og mange legeringer til andre fabrikker, bl.a. lidt nyere BMW'er.

Jeg har set flere HD'er med flækkede toppe, da de var poleret op til helt blank, eller endnu værre forkromede.
Mit forslag er derfor, at du polerer dine dæksler, men evt. får beskudt blokken med vand (i stedet for sand, glas eller andet), som ikke bliver liggende inde i din motor, og gør skade, lige hvor meget du rensr den. Jeg har set det mere end een gang.

Når jeg arbejder med polering af metal, plastik eller lak, så er det altid i cirkler.
Jeg har aldrig poleret en lak (f.eks. en bil) med maskine, kun i hånden, og kun med canuba voks.
F.eks. epoxy lakerede højtalerkabinetter er først maskinpoleret, så håndpoleret, så håndvokset 25 gange. Der kan simpelt hen ikke lægge sig støv på dem
Helt enig: aldrig lakere polerede dele så som motordæksler. Det er noget juks og bliver grimt relativt hurtigt.
Altså en gang sprit 1 gang om ugen, og derefter f.eks. autosol 1-2 gange om året.
Lidt syrefri olie om vinteren på helt rene motordæksler, inden opstaldning (også ind i krompotter).
Blot min 2-øre.

M.v.h.
Redfox.

Redfox, det er et gammelt indlæg, men jeg synes jeg må korrigere...

Overfladen på en poleret blok er mindre end på en rå blok - sandt nok. Men på en mc er blok og sidedækslerne oftest polerede og lakerede fra fabrikken. Her ændre du ikke overfladearealet nævneværdigt ved at slibe lakken væk og polerer dækslerne op igen. Fjerner du lakken, vil kølingen blive forbedret en anelse.
En velkonstrueret MC vil aldrig få problemer med temperaturen, uanset om der er isolerende mudder og olie - eller om den står ren og blank på motorblok og sidedæksler. Det er jeg 100% sikker på.

Dine oplevelser med HD skyldes ikke polering af blok/sidedæksler, men det faktum, at en Harley er teknisk ekstremt dårligt konstrueret og bygget. Det er vist ikke muligt, at finde en mc, hvor man får så meget glimmereffekt og så lidt kvalitet og køreegenskab for pengene, som i en HD. "High appearance low performance", som man siger i guds eget land.

Det er ok at trække den frem igen, når nu der fyldes nyt konstruktivt indhold på. Vi har jo en søgefunktion, så gammelt eller ej, det er jo meget brugbart.

Gode sommerhilsener.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også