Gasflaske i kælder

Hej,

Jeg vil høre om man må ha' en 11kg gasflaske stående i kælderen til gaskomfur i køkkenet.

Jeg har hørt modstridende meninger og kan ikke finde hvor det står i loven.

Kælderen er høj og kan evt. stå på et bord, så den kommer over jordhøjde... hvis det har betydning.

Forsikringen er ligeglad, bare det overholder "loven" !!! Men hvad siger loven ?
Jeg har snakket med teknisk forvaltning samt det lokal brandvæsen, men ingen ved noget.

Thomas
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi er blevet anbefalet den løsning af HNG, men det er jo ikke det samme som at det er lovligt smile Jeg har nu svært ved at se, hvad der skulle være galt i det - jeg ville aldrig overveje, om det var lovligt at opbevare en ukrudtsbrænder i kælderen, og det er vel det samme, eller...??

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Regel grundlaget er de tekniske forskrifter for f-gas (Beredskabsstyrelsen)

For opbevaring af f-gas gælder det, at hvis det opbevares i kælderlokale (i et enfamiliehus) må der maksimalt opbevares indtil 15 kg i flasker. Jf. forskriftens pkt. 2.2.1/a.

Altså løsningen med en 11 kg f-gasflaske er lovlig.

Mvh.

René

Tak for det. Der sparede jeg 8500 for at få HNG til at lægge et gasstik ind...

Thomas
må en gasflaske egentlig ligge ned? Jeg kunne godt tænke mig at gemme min i en bænk.
Og skal samling af gasslanger under alle omstændigheder ikke laves af en autoriseret "gas-mand"?
Og må bløde gasslanger gå igennem mur/gulv?

mvh jan
Citat fra Brandmanden

Regel grundlaget er de tekniske forskrifter for f-gas (Beredskabsstyrelsen)

For opbevaring af f-gas gælder det, at hvis det opbevares i kælderlokale (i et enfamiliehus) må der maksimalt opbevares indtil 15 kg i flasker. Jf. forskriftens pkt. 2.2.1/a.

Altså løsningen med en 11 kg f-gasflaske er lovlig.


Men det må så betyde, at man ikke kan have en reserveflaske liggende samme sted? Må den være i et andet lokale i kælderen, eller skal den helt ud/op?

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Annonce
Et lille pip herfra:

Er der ikke tale om et anlæg - og ikke opbevaring - hvis man har en flaske stående i kælderen, som er koblet på et forbrugssted? Og er det så ikke reglerne for anlæg, og herunder bekendtgørelse om F-gas, kap. 2, § 3, stk. 3, der skal overvejes?

I så fald må der under terrænhøjde kun anvendes små flasker med højst 7 kg.

Det fremgår i øvrigt af § 4, stk. 4, at almindelige flasker skal stå op.

Giv mig bank, hvis jeg tager fejl - men det er jo et meget alvorligt emne. F.eks. kan et forsikringsselskab have en god sag hvis….

Med venlig hilsen

Lars K

Lars K
Surt, men så må jeg sætte den på et bord. Så kommer den over tærren.

Man må iøvrigt ikke bruge gummislange gennem mur/loft.

Thomas
Medgivet at mit svar alene gik på opbevaring, hele installationen skal være udført i overensstemmelse med Tekniske forskrifter.

Selve installationen skal opfylde Gasreglementet, direkte link:

http://www.sik.dk/gasregl/gra/Gasreg-A.pdf

Det er i øvrigt i sikkerhedsstyrelsens regi det reglement ligger.

Der er lige noget autorisation der skal huskes ifm. installation.

Mht. opbevaring af f-gas i kælder, så hjælper det ikke at placere flasken højt i kælderen (på et bord) primært da kravet faktisk i virkeligheden går på oplag under terræn. F-gas er tungere end atmosfærisk luft og ved utætheder kan gassen derved "fylde" kælderen og skabe en farlig situation.

Mvh.

René

Hmm. så må det blive 7kg flasker...

Men hvad hvis gasflasken står i stueplan og kælderdøren vedsiden af er åben ????

Thomas
Hej Brandmand,

Angående din link. Hvor står det henne ??

Thomas
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis