Hvilken æblesort

Hvilken æblesort skal jeg vælge.

Haven er en almindelig parcelhushave, hvilket betyder at træet ikke må blive for stor.
Der er forskellige andre æbletræer i nærheden, så bestøvning er ikke noget der skal tages hensyn til.
Jorden er relativ fed.
Der stilles krav til at det skal være et spiseæble med god smag, og træet skal være sundt.

En af dem der er i tankerne er bla. rød Ananas.

Mvh
Freddy
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Godt spørgsmål...

Rød Ananas er et skønt spiseæble. Både jeg og pigerne har forsynet os fra det træ, som fulgte med huset her. Størrelsen passer sig også fortrinligt til en villahave. Men jeg har opfattelsen af, at man idag ikke får æbletræer, som bliver store som i gamle dage, medmindre man beder om det.

Men vores træ lever på lånt tid, for det har fået skurv cry Jeg nænner bare ikke at fælde det, før det virkelig ikke er brugbart længere. Vi har nu boet her i 9 år - og det var ikke ungt, da vi flyttede ind. Så man kunne da håbe, at der er fremavlet et mere skurvresistent Rød Ananas siden da...

Det meste af vinteren og netop nu har jeg gnasket Elstar æbler, som er friske og saftige. Det bliver et af fremtidens æbletræer her.

Njord stillede forresten et lignende spørgsmål for et års tid siden, så jeg fiskede lige tråden frem til dig:

http://www.lav-det-selv.dk/viewtopic.php?t=6340&highlight=%E6ble

Måske er der ihvertfald lidt inspiration til videre spørgsmål.
Hejsa..
Angående æbler skal man altid spørge efter træer med DAFO-mærket. Det er en garanti/kontrol for gode sunde træer og hvilket træ man så ønsker kommer jo an på smag. Køb dem gerne tidligt på efteråret i potter, for så er der tit "smagsprøver" på og stadigvæk blade, så man kan se om de har skurvpletter.
Ang. den "færdige" træstørrelse, så har de fleste velassoterede planteskoler nok to/tre forskellige grundstammer at vælge imellem - dog kun for nogle få træer.
Ang. æbleskurv:::: Det er en "toårig" svampesygdom som kommer med væde og varme. Sørg for ALTID at rive bladene sammen og fjerne dem helt hvis der er skurv. Så spreder du ikke sporerne næste forår. Gamle træer vil ha godt af en kraftig beskæring for at mindske svampesygdommen, så man kan altså gøre en del selv for at undgå det værste.
Bare mit bud..
hilsen
sniffer

Sniffer  
Stort set alle æbler i dag er podet. Hvor hurtigt træet vokser afhænger af den oprindelige rod. Jeg husker ikke lige om det er M25 der er den langsomtvoksende, men spørg dig for. Vil du vide mere, er her et sted med oceaner af viden:
www.de-gamle-sorter.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis