vejr hane

Er der nogen der der har en model og ved hvordan man laver en vejr hane er der kugle leje i stangen eller hvad ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Thomas må kave glemt at afmontere foliebakken sidst han købte en lørdagskylling.. wink

Nej kig du hellere forbi biblioteket og spørg efter en bog om vejrhaner eller vindfaner, det hedder de vist når de er i an anden form end en vejrhane.

Som model vil jeg anbefale en dværgkok, en dværghønse han, den har en flot profil. Denne billede forstører du op til den størrelse du ønsker og klipper/saver/filer/skærebrænder du ud af en plade og svejser fast på en aksel, den lodrette aksel. På denne aksels yderbeklædning(rør) svejser du så stænger med verdenshjørnerne fast. Mellem yderrør og aksel skal kugle lejet sidde. Hust inddækningen hvor du monterer gennem taget og en lille hat omkring akslen og ud over yderrør og kugleleje for at forhindre vandet i at stå i kuglelejet.

Venligst Njord smile

MVH Njord
Hej.

Kuglelejer på vejrhaner blev ikke brugt for mange år siden, så det kan sikkert godt lade sig gøre at lave en uden. Det er jo bare et spørgsmål om hvor kraftigt vinden blæser, før man kan stole på hanen.

Men mon ikke man kan bruge et kugleleje fra et par rulleskøjter? De kan købes i enhver sportsbutik.

Selve vejrhanen et noget blik af en art

Blikket skal monteres på et rør, som kører i kuglelejerne.

Jeg har ledt lidt på nettet, og fundet følgende link: http://www.stmors.dk/blik.htm (se nederste billeder)

Mon det er svært at lave noget tilsvarende?

Mvh
ThomasB
Hej smile

Hmm, jeg rettede mit indlæg samtidig med at njord skrev sit svar, så njord svarer på noget andet.

Jeg kunne godt se at mit svar slet ikke var sjovt..
Desuden havde jeg glemt at sætte et link ind.

Mvh
ThomasB
Det njord svarede på var at man kunne købe en lørdagskylling, tø kyllingen op, lægge den på noget blik, og tegne en skabelon. så har man en god skabelon for en vejrhane. Jeg indså dog at det ikke var sjovt, og rettede mit indlæg smile
Min gamle afdøde nabo var grovsmed med stort "G", Han lavede mange vejrgrise / får/heste ect. Han brugte en en enkelt løsning. Han brugte en stykke rundjern, som han svejsede N-S-Ø-V på, denne stang ravede en halv meter op. På "Dyret" svejsede han et rør lodret under dyret. Røret var lukket for oven. Dernæst puttede han røret uden på stangen, men lige inden, puttede han en stålkugle i passende størrelse i røret. Denne kugle virkede som leje og det fungerede fint. Kan evt. smøres med kobberfedt el. lign.
Til Elektrikeren

Det er jo dejligt at høre !! smedens motto er jo at det skal være simpelt men funktionelt. Det behøver ikke at være så svært at lave noget det fungerer.

Mvh

------------------
Peter Madsen

<p>Peter Madsen</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis