underlag for fliser i haven

Hej med jer,

Jeg skal til at lægge ca. 35 m2 fliser (50*50) og vil gerne have råd om underlaget. Jeg har læst alle tidligere indlæg her på siden om emnet og mener også at have rimelig styr på selve lægningen.

Jeg er dog kommet i tvivl om jeg skal bruge stabilgrus som bund med et sand lag øverst, jeg kan nøjes med noget lergrus.

Jeg har fundet et tidligere indlæg, Citat:
Husk at det grus du skal bruge hedder 06 grus.. Det er en grus blanding med ler i, så det pakker sig bedre.. Hvis det kun er en terresse og der ikke kommer til at køre biler på, er det nok med 06 grus i det hele..
Så kan du godt spare stabilgrusen..


Jeg vil bare gerne have dette bekræftet fra flere sider, da jeg umiddelbart ikke vil mene det er en god ting at underlaget er ler-holdigt, da dej måske holder bedre på vandet og er mindre drænende. Ellers lader det til at være nemmere end med 2 slags underlag.

Fliserne bliver ikke udsat for kørsel (undtagen trillebør!!)

Hvad mener I, er ovenstående ok eller ej?

Thomas
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ingen tvivl om, at en rigtig bund holder længst - og at 06 grus er det optimale aftræksningsgrus.
Men jeg har lagt en del terrasser på 5-6 cm bakkegrus (direkte på jord) og selv efter 15 år er de stadig flotte og jævne.
MEN der er en lille risiko for sætninger - desto større, jo mere ler der er i jorden.

Men arbejdet med at grave væk, bortskaffe jord, tilkøre grus etc. er alt andet lige meget større, end MÅSKE at skulle at lægge fliserne om om 10 år.....

Mht. vandledning - bruger du rigtigt fugesand, bliver dine fuger næsten helt vandtætte og dermed får du praktisk taget ingen vand under fliserne.

Mvh.

Jan R.
Hej Igen,

Tak for svar. Jeg har nu sat området af og der ligger 5 meter 04 grus og venter på mig. Ved godt jeg spurgte til 06 grus, men hos de 2 lokale 'grushandlere' abbefalede de begge 04, da der ikke kommer kørsel på fliserne.

Jeg graver ud til 15 cm. komprimeret underlag. Så må vi håbe at de bliver liggende.


Thomas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis