Bakkemørtel blandet med cement

Jeg skal i morgen eftermiddag igang med at fuge dele af en tilbygning. Tilbygningen er i gule mursten. Muren har foreskrevet at der skal bruges bakkemørtel til opgaven med 6,6% kalk. Dette er nu indkøbt, men jeg er lidt i tvivl om hvilket blandingsforhold jeg skal bruge i forbindelse med cementen. Er det 1/8 - altså 1 cement og 8 bak.....

Er der nogen der kan hjælpe med lidt information om hvorvidt blandingsforholdet er korrekt? Eller om det evt. skal justeres lidt.

Skal der evt. købes en bestemt type cement?

På forhånd tak for hjælpen.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej!

Alt er i skønneste orden, 1del cement til 8 dele mørtel er helt ok.

-Ville dog sikker selv bruge 1:6-
Men det må være helt op til fugemesteren. :lol:

Alm. standard eller basiscement er det eneste rigtige.

-Du må have en god week-end.-

mvh. retroo4

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Hej Retro.

Tak for dit svar - rart at få bekræftet at man ikke er på helt galt spor....endnu ;-)

Hvordan med konsistensen? Jeg har tidligere fuget vores hus om og der blandede jeg kun så det nærmest var fugtigt sand udfra betragtningen om at det blev stærkere på den måde (og at murværket kunne holde), men jeg har en ide om at dette skal blandes med lidt mere vand....kald det en kvindelig intuition.....trods det at jeg er mand, hetro og uden nogen faglig ekspertise :lol: :lol: :lol:

Også god weekend herfra biggrin
Hvis du gør det for vådt, sviner du for meget på muren når du fuger, og det er sur mølle når du skal afkoste og afsyre det igen....

Fugtigt sand lyder dog som om det er liiiiige tørt nok.

Et lille trick jeg lærte af en murer: Når du har afkostet med en tør kost, kost af en gang til med en våd kost. Det kræver lidt træning for ikke at svine muren endnu mere til end den er i forvejen, men jeg gjorde det selv da jeg fugede mit hus om, og det gjorde det langt lettere at afsyre fordi der kun var kalkslør tilbage og overhovedet intet mørtel.
Hej!

Heller ikke den "kvindelige intuition" er der noget galt med....endnu :lol:

Du har helt ret i, at mørtelen helst bør være mere lind/vandmættet end den tidligere anvendte jordfugtige konsistens.

- Så er mørtelen forøvrigt også lettere at få til at hænge på fugeskeen- :wink:

Nu ved vi jo ikke hvilken fugetype, som skal bruges ved udfugning.
så det bliver svært at give dig råd vedr. arbejdsgange herved.
Men er det den mest benyttede skrabefuge, udfuger/komprimerer du en til to kvadratmeter eller mere af gangen, alt efter vejrlig/temperament.
Lad mørtelen binde, herefter laves overfladebehandling på fugen.
Afslutningsvis afkostes det færdige fugeområde med en stiv gadekost -diagonalt på fugerne.-

Lad skidtet sidde til ca. 1 time før lukketid, herefter afsyres tilbygningen.

go´arbejdslyst........ :wink:

retroo4

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Super. Mange tak for hjælpen. Jeg glæder mig til at komme igang (læs: til at få det overstået for det er ved gud et ensformigt stykke arbejde) Men omvendt så ser det jo lækkert ud når det er færdig og det i sig selv er rigeligt med motivation.
Hej Boso

OVervejer selv bakkemørtel. Er du stadig tilfreds med resultatet og ser det stadig pænt ud og holder det....

hilsen
tellme
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis