gipsloft

Jeg skal have sat to gipslofter op. Det ene i en mindre entre med en meters bredde og det andet i et køkken der ca er 2,5 x 3 meter. De skal sænkes 12 cm pga indbygningsspots.
Var i Bauhaus for at få hjælp efter jeg havde læst diverse på nettet, men de anede ikke en pind om det, og havde slet ikke de materialer de beskrev i deres brochurer m.v..

Mine spørgsmål er:
Jeg kan vel godt lave et frithængende loft i entreen nu den ikke er mere end 1-1,5 meter bred? Der bliver 30 cm imellem hver stål-"bjælke"
Disse stålbjælker, skal de samles med en speciel tang, eller kan de skrues sammen?

I køkkenet bliver det nok lidt for meget med et frithængende loft pga den stor spændevide. Er det så et nedhængt loft jeg skal lave? Hvad er jeres erfaringer, skal det laves i stål eller træ, og hvordan hænger det sammen med indbygningsspots og brandsikkerhed?
Kan man kombinere stål og trækonstruktion. Stålægterne er dejlig nemme at sætte op rundt på væggen, men forskalling kunne jo godt være træ, som jeg har en masse liggende af.

Tak for hjælpen
Mvh Jan
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa Jan,

Nu ved jeg ikke, hvad et frithængende loft er. Men i entreen ville jeg sætte lægter op hele vejen rundt og dernæst nogle tværlægter med 40 cm. mellemrum.

Samme fremgangsmåde i køkkenet, blot skal tværlægterne også hænges op i loftet (en stump lægt skrues på loftet, en stump forskalling på siden heraf ned til "tværlægten").

Ovenstående forudsætter, du ikke bor i etageejendom.

Gør dig desuden den tjeneste, at du lægger min. 50 mm rockwool op (af hensyn til lyd og varme).

Mht. spots - du kan købe spots med stålindbygning, der sikrer den korrekte udluftning og beskyttelse - og oven i købet til 220 volt.

Mvh.

Jan R.
Hej Jan

Et frithængende loft er med lægter/stålprofiler rundt langs væggen og lægter imellem med et vist mellemrum uden den stumpe lægte.
I stedet for lægten har jeg også set at man kan bruge hul-bånd.

Jeg bor i en etageejendom. Hvad er forskellen på reglerne så?

Spotsene jeg får er 220 volt,- derfor skal der også være 12 cm frihøjde.

mvh jan
Tak - så lærte jeg det.

Jeg kan ikke længere huske reglerne (og de er formentlig også ændret) - men check med teknisk forvaltning, hvis ikke en venlig sjæl her kan give dig info.
Muligvis blander jeg reglerne sammen.....

Mvh.

Jan R.
Hej Jan.

Når du bor i en etageejendom er der særlige krav til til brandsikkerhed.
Hvis du kan få fat på Træ 38 + 39, Træ og brand + Træ og brandkrav, kan du læse om det i dem. De kan måske lånes på biblioteket.

:o) asn
hmm har læst diverse brochure fra danogips og synes ikke de giver noget entydigt svar på hvad der er bedst, eller hvordan det helt skal gøres skridt for skridt.
Var så i Bauhaus og snakkede med en mand der mente han vidste noget,- men det gjorde han bestemt ikke, Jeg kunne ved at læse brochuren udklasse ham med fere gipslpladelængder... suk. Desuden så havde de slet ikke de stålprofiler m.m. der skulle bruges til et sådan loft, og som var brugt på hver eneste side i deres brochure... tsk tsk.
Valgte så at gå i gang med gangen først. Satte stållægter (fandt nogle brugbare til sidst) op,- frithængende. Ret nemt. Har nu haft elektriker og skal så til at sætte pladerne op. Pga at stållægterne er ret dyrer valgte jeg så trælægter i køkkenet. De blev lavet som et nedhængt loft. Dvs lægter på tværs, fæstnet i væggen, og med hulbånd hæftet på for hver meter ca, og det er så fæstnet i loftet.
Har ikke fået tjekket brandkrav m.v..... Nu bliver det sådan her.

Snakkede med en kollega,- Han har også bakset med lofter, men med profilbrædder. Han satte en ler-urtepotte oven over sine spots, som brandsikring. Fæstnet med en silikonefuge som også skulle være ret varmebestandig..... Det kan man da kalde gds..

Tak for jeres svar
Mvh Jan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis