Gulvvarme. Hvordan ?

Hej,

Er der nogen der har en spiseseddel på etablering af gulvvarme under et fyrtræsgulv.

Jeg har nogle stikord der siger:

1) gulvvarmeslanger
2) varmefordleingsplader
3) Fræse et par cm i bjælker, så det ikke kommer højere op i niveau end bjælkerne
4) Fjerne indskudsler og etablering af en forskalning, der kan holde varmefordelingspladerne
5) pap eller lignende ovenover inden gulvbrædder sømmes/skrues på

På forhånd tak.

Thomas
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lavet en tilsvarende øvelse på vores 1. sal. Både Junckers, wirsbo og Wavin har tegninger på deres hjemmesider over opbygningen.

jeg brugte massiv ask 20 mm (junckers), mener at have hørt at gulvvarme ved fyrretræ er problematisk. Men ved ikke nok herom.

Vores konstruktion før:

Gulvbrædder på strøer (afstand 90 cm),
indskudsler på forskalningsbrædder
5. cm. luft
puds på brædder

Efter:
Gulvbrædder, ask 20 mm
gulvpap
20 mm. pex i varmefordelingsplader udlagt på forskalningsbrædder i niveau med top af strøer (lagde nye hjælpestrøer imellem de gamle for at få cc. afstand ned på 45 cm og skruede støbebrædder på siden af de gamle strøer fra 1928 for at få dem rettet op (meget nemmere end at bruge kiler og høvle)
45*45 mm. reglar på tværs af strøerne til at holde forskalningsbrædderne
Isolering
2 lag 13 mm. gips mellem strøer udlagt på de gamle indskudslerforskalningsbrædder (af hensyn til brandsikring og støj (husk at fuge grundigt for få lufttætnet))

Det fungerer glimrende
Hej

- jeg har også selv prøvet samme øvelse - fulgte vejledningen fra Wirsbo - det eneste jeg vil tilføje ovenstående indlæg er, at du skal være meget opmærkom på at få etableret en ordentlig varmestyring da trægulvet fx. ikke kan tåle at du leder 60 grader varmt vand ind i dine gulvarmeslanger. Jeg har lavet en løsning med en selvstændig "blandesløjfe/minishunt" (eller hvad det nu hedder i fagsproget) men det er kort fortalt et "selvstændigt" kredsløb med vandpumpe og termostat der sørger for en konstant cirkulation med vand på omkring 30 grader.

mvh. JanP

Jan Petersen
Har også lige været turen igennem.
Haves gammelt hus med kælder. Plankegulve i stue og førstesal.
Ønske, mere comfort.

Rev loftet ned i kælderen (jord forskalning, pudsloft lige ned i hovedet på stakkels Peter......

Har boret 32 mm. huller i mine strøer (som er meget høje), trukket varmeslanger NEDE FRA KÆLDEREN OP UNDER GULVET.

Sat varmefordelingspladerne fast med nogle meget små skruer op i bunden af det gamle planke gulv, de vil slippe taget i pladerne hvis man en dag skal rive gulvet af, og så må man igang med nogle brædder til at holde dem, men det bliver ikke i min tid.
Sat 50 mm. isolering op under varempladerne.

Sat træloft op (det er jo en kælder så her er det ok, glatte gamle pudslofter i resten af huset).

Købt en shunt der kan styre 4 kredse hos vvs-grossisten.dk (trådløs selvfølgelig). ca. 4000 + moms for denne. (Har ikke modtaget sendere endnu, så gulvet er 30 grader hele tiden pt.)
Jeg er lidt spændt på dette produkt, da jeg ikke har meget fidus til Italiensk elektronik (det hedder seitron).

Jeg er færdig med 1 rum, det virker sgu.....

Jeg har aldrig hørt om andre her inde, eller læst om andre på hjemmesider der har lavet gulvarme nede fra, dette for at skåne et gammelt flot plankegulv.
Det er bare en ide.

Men det er noget genstridigt l*rt sådan noget 20 mm slange.

Skulle måske smide et billede i når jeg når til rum 2 af 4.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hvem forhandler Wavin ??

De sælger jo ikke til private.

Har prøvet forgæves at ringe / maile til firmaet.

Thomas
Jeg skal jo bruge selvbærende varmefordel. plader + slanger mm.

Men var mere ude efter en decideret forretning, så man kan få lidt vejledning, da jeg har et bar åbne spørgsmål.

1) Min bjælkeafstand er ca. 60 cm mellem midt bjælke. Kan man så stadig bruge de selvb. v.f. plader hvis der nogler steder er 59 cm og andre f.eks 62 ?

2) I den ene ende af rummet, har jeg lagt en ekstra bjælke langs med den gamle. Dette gør så at mellemrummet mellem de 2 bjælker kun er på ca. 40. Her kan jeg nok ikke bruge de selvbærende, men må selv lave en forskalninh ?? Kan det kombineres ?

3) Er der regler for hvordan slangerne skal trækkes og hvor skarpt må de bues ?

4) De 2 enderør lader jeg vel bare føre ned i kælderen. KEnder en vvs der kan tilslutte det til eksisterende varmesystem. Han har også en trykmåler.

osv. men det er måske ikke så svært ??

Thomas
VVS grossisten svarer også på spørgsmål, står der på deres hjemmeside, men om de har wavin plader ved jeg ikke. Spørg dem.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis