Selvnivelerende mørtel/beton

Goddag!

Jeg har fjernet en mur mellem stue og køkken for at få et køkken/alrum. Gulvniveauet mellem de to rum er ikke ens, der er en forskel - hvor det er størst - på knap et par cm, dvs køkkengulvet ligger en anelse lavere end stue. Gulvet i stuen er træ og i køkken beton.

Har hørt om selvnivelerende beton, er det noget man kan bruge og hvordan virker det helt præcist? Eller kan man nøjes med tynde masonitplader el. lignende? Der skal laminatklikgulv ovenpå.

Ellers nogle gode forslag? biggrin

Hilsen Mhoff
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så små forskelle retter man normalt op med ovntørret sand! Rettes af som til fliser, der udlægges gulvfilt eller lignende og gulvet lægges direkte derpå.

Mvh.

Jan R.
Selvnivellerende beton, bruges normalt til meget større lagtykkelser.
Eks. ved udstøbning af helt nye gulve 10-15cm.
Mon ikke du tænker på selvnivellerende flydespartel :?:
Dette kan med fordel bruges i dit tilfælde, -meen det lyder til at blive pokkers dyrt.-
Den med det ovntørrede sand, lyder for mig som en rigtig fin løsning.
-iøvrigt første gang jeg støder på denne løsningsmodel-

held og lykke herfra retroo4

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Mange tak for svarene :-)

Ovntørret sand - det har jeg aldrig hørt om, men det lyder som en meget nem (og billig) løsning. Men hvad er det egentligt og er det virkelig godt at have sand under gulvet i sit køkken? Skal det købes i sække i byggemarkedet?

Mvh Mhoff
Nej - jeg gloede også lidt, da jeg første gang hørte om løsningen. Men nu har jeg set det udført flere steder og det virker! - og da jeg nu har set flere "gør det selv projekter" med selvnivellerende spartelmasse gå galt, tror jeg det er en fornuftig løsning.

Men det kræver lidt ekstra håndelag, når gulvet skal lægges - man skal være lidt mere forsigtig, for ikke at lave for mange ujævnheder i underlaget.
Du kan få sandet i et ordentligt byggemarked.

Mvh.

Jan R.
Jeg har selv tidligere anvendt ovntørret sand som beskrevet ovenfor, men er holdt op igen, og løsningen er ikke anbefalelsesværdig.

Årsagen er at der med tiden kan dannes lunker i sandet, især ved tynde gulvbelægninger som laminatgulve o.l.

Skaderne sker ved at gulvbelægningen giver sig lidt, og danner en pumpevirkning, som stille og roligt blæser sandet lidt væk. Skaden bliver selvforstærkende jo større lunken bliver.

Derfor anbefales løsningen med selvnivellerende spartel, og husk at ujævnhederne skal ligge indenfor +/- 2 mm på en 2 m retholt (lige brædt eller lignende)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej

Jeg fik brugt det selvniv. spartel i weekenden og er meget imponeret af produktet. Det gik jo næsten som en leg blot man lige hjælper det lidt på vej. Det er lidt halvdyrt - 83 kr. pr sæk i Jem og Fix, men skulle kun bruge seks sække, så det går an.

Så er næste skridt lofterne biggrin

Mhoff
Citat fra Orla Nautrup

Hej

Det er fan...... billigt jeg giver det firedobbelte hvis det er 25 kg sække!!


Der er kun 15 kg i disse sække, men stadig noget billigere end "rigtige" byggemarkeder.

Mhoff
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også