Vedbend/efeu som hæk?

Jeg har observeret, at andre også har problemer med gamle tjørnehække, der bliver åbne i bunden.
Løsningen med en komplet nedskæring virker jo meget radikal, men selvfølgelig vokser skidtet hurtigt op igen.

Men nu har jeg spekuleret på vedbend eller efeu.
Jeg kører hver dag forbi metrodæmningen i Ørestaden, og her har man jo plantet sådan noget op ad gitteret, der beklæder banedæmningen.
Desuden har jeg bemærket en privat have op til en meget befærdet vej, hvor man tilsyneladende har lavet et trykimprægneret plankeværk (med lydisolering?) og også her gror efeu lystigt.
Så er det jeg tænker . . . hvorfor ikke plante efeu op ad den gamle tjørnehæk?
Eller vil det kvæle den sidste rest af liv i hækken, så den dør helt?
Måske nogen har erfaringer med lignende?

Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har ikke direkte erfaringer (og nu har jeg jo klippet min tjørn smile ), men jeg har en gammel stamme fra et pæretræ stående i baghaven. Den er skåret over i 3-4 meters højde, og den er bevokset med efeu i en grad, så den nærmest har fået en ny "krone" (ja det er ikke mig, men tidligere ejere, der har fundet på det :lol: ). Alligevel skyder der hvert år nye pæregrene op fra toppen, men det er jo ikke sikkert, tjørnen er ligeså hårdfør.

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Tja, det kan være man skulle prøve på et begrænset stykke.
Man har vel en saks til det samme, hvis det begynder at ligne en katastrofe.

Hans

PS. Hvis nogen synes de genkender mit smukke kontrafej, så sig bare til.
Hvis manden det forestiller, skulle brokke sig, fjerner jeg det gerne igen, men har ikke lige et billede af mig selv!

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis