Naturgas

Vi overvejer naturgas, men jeg vil godt høre nogle af jer hvad i mener.
Min umiddelbare holdning er, at det er et kæmpebedrag, da ingen taler om hvad der skal ske, når den ophører - snakker vi 10-15 år frem? Vel ikke en ret lang horisont for en stor investering. Hvor lang tid er der gas til?

Man graver et helt land igennem for at få energi i kort tid. - Eller i hvertfald har ingen fortalt mig om den lange investeringshorisont - hvad er den?

Så - amatører - er det godt at investere i naturgas nu, hvis jeg har en tidsramme på max. 15 år?

Eller skal jeg beholde mit nuværende - el, som aldrig kræver eftersyn og som kan udvides og indskrænkes efter behov?

Mvh. JørgenE

En der tidligere har haft oliefyr, og kendt til servicefolk midt om natten ... fordi vi frøs, eller som har rodet med dyser kl. 03.00 fordi det ikke lige virkede, og som nu nyder el-varme, som virker perfekt altid!


Mvh. JørgenE
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Uden at gøre mig klog på hvad man skal gøre vil jeg dog bidrage med den bemærkning: At investeringen i naturgas eller andre opvarmningsformer bør være afskrevet helt over en periode på 15 - 20 år.

Jeg har iøvrigt aldrig mødt en der havde naturgas som var utilfreds med det rent funktionsmæssigt.

Jeg har selv anvendt træ/ piller som opvarmning siden 1978.
Hej.

Vi har haft en gasgennemstrømningsfyr. (puha et langt ord)
Det er bare lækkert. Det fylder ikke mere end et toiletskab, og det virker. Dog kan der være nogle problemer når man bader og nogen tænder for vandet et andet sted (koooldt), men det er vist meget normalt.
Jeg har desværre ikke nogen regninger ol., da vi forlængst er fraflyttet huset. (mit barndomshjem)

Såvidt jeg husker var det ret dyrt, ca. 35.000 kr inkl. montering. Dertil kommer tilslutning fra gasselskabet. Du skal vel også have radiatorer og rørføringer - jeg ikke går ud fra at du har dette?

Gas er på det seneste blevet dyrt, det er vist næsten blevet dyrer end olie.

Alt i alt går der nok nogle år, før investeringen er tjent hjem. Det er du nok bedst til selv at regne ud. smile Husk at medregne komforten... smile

El er ikke miljøvenligt og heller ikke billigt. Under alle omstændigheder ville jeg vente med at skifte til elmarkedet bliver frit. Det får nok elprisen til at falde. Mener det er fra 1. jan. 2003. http://www.fritelvalg.dk

Hvis jeg skulle vælge udfra miljøet (og min pengepung), ville jeg investere i et solfangeranlæg. http://www.nesa.dk/solvarme_fra_nesa.htm

Solfangerne klarer opvarmningen af brugsvand. (måske også radiatorvand?)

Til rumopvarmning ville jeg vælge en brændeovn (jeg ved godt at du har problemer med din) eller også ville jeg vælge en pilleovn med vandbeholder. En pilleovn med vandbeholder kan opvarme radiatorer i andre rum, men det kræver jo så også at du har fået installeret dem.

Der er også en anden mulighed, og det er en varmepumpe med indbygget ventilation suppleret med en brændeovn. Disse giver et rigtigt godt indeklima, da anlæget suger luft ind udefra, og opvarmer udeluften med indeluften. (varmevæksler) Hvis luften ikke er varm nok, så bliver den opvarmet med varmepumpe. Varmepumpen fungerer ved at den tager det varme der er i udeluften. Selvom det er 0 grader udenfor er der stadig varme i luften. En varmepumpes elforbrug i forhold til elradiatorer er 50%.
Se www.genvex.dk eller www.nilan.dk

Jeg har hørt at man ikke skal investere i varmepumper, som el-selskaberne tilbyder, da disse kun er monteret i ét rum, og derved kun opvarmer dette rum.

Jeg er generelt imod opvarmning med fossile brændsler, da miljøet ikke har godt af al den CO2. Gas er dog ikke den værste synder, meeeen alligevel.

Resume af mit indlæg/min mening:
Vælg ikke gas - miljøproblemer.
Undgå at bruge el.
Overvej et solfangeranlæg til opvarmning af brugsvand.
Vælg en brændeovn eller pilleovn.
Vælg et varmepumpe/ventilationsanlæg fra nilan eller genvex.

Mvh
ThomasB
Hej Jørgen

Jeg er i det store hele enig med Thomas og har kun en tilføjelse.

Du kan få ret meget i tilskud når du skifter fra El til Gas.
Jeg har lige hørt om nogen der får installeret et helt nyt centralvarmeanlæg baseret på naturgas for 59.000 kr. De får et tilskud på 17.000 kr. og skal således kun betale 42.000 kr.
Jeg har netop selv afsluttet mit eget projekt, hvor jeg har udskiftet et luftvarmeanlæg med et alm. radiatoranlæg.
Inkl kedel og varmtvandsbeholder har det ca. kostet mig 40.000.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej Jørgen,
vi har lige bestilt naturgasanlæg gennem www.farvelel.dk, hvor du kan regne dig frem til en pris for dit hus, alt inkl, og se hvilken type fyr, varmtvandsbeholder mm., du får. Vi tog som anbefalet pris hjem fra to af de nævnte firmaer og det ene firmas tilbud stemte med hvad websitet oplyste. Og det var væsentligt billigere end de priser, de lokale VVS'ere gav.
Har iøvrigt haft naturgas før uden ærgelser, især pga. en serviceaftale, hvor man "kun" betaler reservedele og altså ikke arbejdsløn, heller ikke ved besøg om aftenen.

Mvh
MichaelB

[EMAIL="[email protected]"][/EMAIL]
Hej Orla.

Du er gået helt galt i byen, Jørgen henvender sig til amatørerne.

Hej Jørgen, det er op til forbrugeren, hvad de ønsker, om det skal kører helt uden hjælp i det daglige, jeg tænker her på olie og gas.
Sidst jeg lavede beregning på gassen var den dyrere en olie, selvom de to former for brændsler skulle have den samme pris.
Hvis du har interessi i lavenergi, så er der mange ting på markedet, som er rigtig godt, bla. luft til vand, som koster omkring det samme som gasinstallationen, sammenregnet med forbrugsomkostningerne, er luft til vand ca. 30% billigere i drift end olie og gas.
Den sidste mulighed er, at installere en pillebrænder, her er opvarmningsprisen ca. 50% af olie og anskalffelsesprisen er omk. 25-35.000 kr.
Vælger du en alternativ opvarmningsmåde, skal du måske ind og kiggel lidt på isoleringen i husets yderkonstruktioner.
Ps. Hvis du fyrer huset op med el, så er det den absolut dyreste måde at opvarme sin beboelse på. Eks. priser pr/kwh. olie ca. 0,5 kr. gas ca. 0,55 kr. og el ca. 1,49 kr.
Jeg selv har en omkostning på 0,28-0,30 kr/kwh. da jeg har pillebrænder.

------------------
Poul Erik

PE

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis