Nedhængt let gipsloft

Hejsan.
I et badeværelse vil jeg montere et let nedhængt gipspladeloft. Det skal ikke stroppes op til overboens etage pga af støj. Så det skal bære sig selv. Der er ca 13 cm at gøre godt med, og et største spænd på 3 meter. Kan jeg bruge stålprofiler, fx. fra Danogips? Er de stive nok, så det ikke hænger synligt nedad på midten? Loftet skal være et lags gipsplade (Woodrock).
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke svar på dit spørgsmål, men jeg fik en gang påtalt, at man ikke må lave loft med "luft" imellem på grund af brandfare (giver luft til ilden). Om det også gælder gips ved jeg ikke, men du bør måske lige undersøge det.

Mvh. Jørgen

Med venlig hilsen

Jørgen
Der findes en type stålprofil til gipsplader, med indbygget "støjspærre".
Det er den type, man anvender til ydervægge og den ene side er beklædt med en slags filt (ca. 1 cm - som fjerner kuldebroen).
Denne kan du skrue op mod det eksisterende loft og støjen vil ikke forplante sig til dit nye loft.
Du skal sikkert have indbygget halogen eller anden installation? Husk at lave installationen beregnet til vådrum.

Mellemrummet mellem de to lofter kan du fylde ud med glasuld eller rockwool (rockwool er mest støjdæmpende) pres det godt sammen (det betyder ikke noget, da du jo ikke skal varmeisolere).

Da du nu har sparret nogle cm. Og ikke har et stabilitetsproblem vil jeg foreslå to lag gips (bedre støjisolering).
Husk dampspærre evt. mellem de to lag.

mvh JSJ

Mvh Jan Steen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ok, så hopper jeg lige ind her for at blive oplyst af den kompetente forsamling:

Loft i vådrum, gipsplader:

Isolering
Lægter
1. lag vådrumsgipsplade
dampspærre
2. lag vådrumsgipsplade

Hvilken behandling giver man så den sidste gipsplade på overfladen?
ok du fortsætter
3. spartler gipspladerne
4. vådrumsklæber
5. glas filt
6. vådrumsmaling

sådan ca. det samme som ved alle andre gips lofter eneste forskel er at du skal bruge vådrumsklæber og vådrumsmaling
Takker og går straks i gang smile
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Forresten, er der nogen anden grund til at place dampspærren imellem gipspladerne, eller er det kun for nemhedens skyld i opsætningen?
Jeg er temmelig sikker på, at man ikke må lave et nedhængt loft med trælægter. Det skal være noget, der ikke kan brænde.
Det lyder plausibelt, men resten af bygningens loft er lavet sådan, og indsatsen som udgør badeværelsets konstruktion muliggøre ikke en metalramme-løsning. Det ville jeg ellers helst selv have gjort.
Forresten, 'nedhængt loft' er vel et loft under loftet.
Dette er loftet under taget, dvs tag-mellemrum-isolering-gips-dampspærre-gips.

Men nu tilbage til dampspærre:
Er der nogle fugtgennemtrængningsteorier der byder at dampspærren skal placeres mellem to specielle lag?
Ahaaa!!
Der er jo 2 der spørger....jeg var lidt forvirret biggrin
Dampspærren skal sættes så tæt på den varme side som muligt, men om den sidder bagved gør nok ikke den store forskel. Jeg tror blot det er lettere at sætte den i mellem lagene.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også