Zink anode på jern !!!

Hej Bådfolk !!!

Er der en der ved noget om placering af zinkanoder på jern.

Helt specifikt:
Jeg har rykket min olietank udendørs hvorefter rusten er begyndt og det må kunne stoppes med anoder.

mvh/ Miro
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den form for rust som du ser på din olietank, er begyndende overfladerust og kan ikke stoppes med anoder , ellers ville der da sidde anoder på fx biler som kunne løse alle rustproblemer,
Der hjælper kun er afslibning af rusten og en god gang maling , gerne en zinkholdig maling

god arbejdslyst

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Hej g.lykke !!!

Tak for dit indlæg, men ved du hvilken slags rust anoder beskytter imod ??

P.S. Zinkmaling har været forbudt en del år...

mvh/ Miro
....er det ikke det der kaldes galvanisk tæring ?
uden dog at være 100 % sikker, du har jo tæringen på en stålbåd i saltvand ,

kan der ikke købes galvafroid mere?
en form for koldgalvanisering , har kunnet købes i mindre dåser som var meget tunge pga indholdet af zink

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Du kan stadig købe koldgalv. på spraydåse. Biltema har bla. zinkspray, det har jeg brugt på vangerne på mit motorfundament i båden, og der er ingen rust. Anoder bruges kun når der er problemer med galvanisk tæring. Havde din olietank været nedsænket i saltvand, og dit fitting på tanken var i rustfrit stål eller messing, vil der opstå galvanisk tæring. det vil sige, at det "svageste" matr. vil tære op, pga. galvaniske strømme. Her kommer anoden ind i billedet som det dårligste matr.

Carsten
Hej Miro


Din olietank skal være godkent til udendørs brug. Hvis den ikke er det og der går hul på den skal du selv betale for oprydningen. Hvad med at bygge et lille hus til den?

Mvh Thomas

Mvh Thomas

Annonce
Hej Thomas !!!

Min olietank står under et halvtag.

Det der undrer mig er at der sælges olietanke med anode monteret.

mvh/ Michael

mvh/ Miro
Hej igen

Den omtalte anode sidder inden i tanken og forhindre at kondensvand får tanken til at ruste.

Se evt: http://www.or.dk/SAO_Inst_Vejl.pdf eller
roug.com

Min ide om et skur duer ikke, da det skal være opvarmet.

Problemet er at olien er kold om formiddagen og lufttemperaturen er højre så dannes der kondens på tanken.

PS jeg har en tom indendørs tank, uden tankcertifikat, stående. Den kan købes meget billigt. Der er en grund til at olietanke kan findes under bortgives i den blå avis.

Mvh Thomas

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også