Selv om jeg kun et 40, er jeg ret interesseret i den pensionistvenlige have. Det må gerne være "selvkørende" hvis jeg en dag skulle få mindre tid og kræfter end jeg har lige nu.
Regel nr.1: Bunddække på alt bar jord: Hassenurt i dyb stygge, skovjordbær under frugtbuske, kærmindesøster i skovbunden, vinterglans, vinca og stenbræk hvor de vil gro (der er ikke i min have, har prøvet) Flis hvor der absolut ikke er noget der vil gro.
Stauder der ikke kræver omplantning og som kan holde ukrudt væk. Høstanemoner og hosta for eksempel. Man kan også godt blive enig med sig selv om at det der kommer op og blomster er pænt. Hvis nogen spørger så er det en "Wild flower garden" Akelejer, gule valmuer, stokroser, fingerbøl sammen med masser af forårsløg.
En meter bred græssti langs hækken så naboes skvaderkål ikke kan komme ind, hvis den allerede er der, er der ikke meget andet at gøre end at acceptere den som et meget kraftigtvoksende bunddække.
En havemand der kommer og tager græsplænen hver 14 dag, koster godt nok penge, men sparer en for mange besværligheder.
Acceptere at haven udvikler sig og bliver anderledes når man kommer op i årene. Min moster på 80 har altid haft den skønneste have, og ved hjælp af disse enkle regler, har hun stadig en have der er fantastisk.
De fleste af planterne har du selv i haven ellers har din nabo, og de kan deles så din onkel (eller hvad han nu er) kan få plantet i bunden uden de store udgifter.
Selv om man er ældre/gammel kan man sagtens få stor fornøjelse af haven, man kan gå og nusse et yndlingsbed, eller flytte favoritterne op i nærheden af terassen så man kan passe dem uden det store arbejde. Hvis han har nogle interesser kan han måske "tændes" på havearbejdet; planter som fuglene kan lide, hvis han kan lide de små pippere, snapseurter hvis han kan lide snaps (man kan ikke dyrke rød Aalborg, min morbror har prøvet)
Links:
http://www.husetoghaven.dk/ Ryge har nogle ret gode artikler om ældre og deres haver.
http://www.haveplan.dk/index.php artikler om nemme haver