Fugning af husmur?

Skal til at fuge en mindre del af mit hus om - så skal bruge lidt erfaring!

Først og fremmest - når man "trykker fugen", betyder det ikke blot, at man lige trykker/trækker f.x. spidsen af et kosteskaft hen over fugen. Udførlig forklaring ønskes!

Hvilken fugefræser skal man bruge (skal på sigt fuge resten af huset om, i alt ca. 200 m2, udfræsningsdybe 20 mm).
Har hørt flere murere påstå, at vinkelslibermodellen er nemmere at håndtere end en decideret fugefræser???

Hvor starten man med fræsning hhv. fugning - for oven eller neden, fra højre eller venste (jeg er højrehåndet).

Gode erfaringer med færdigblandet mørtel??? Huset er fra '40 og formentligt muret uden cement i mørtelen. Er det korrekt, at fugen ikke må være hårdere end oprindelig opmuringsmørtel?

Mener at have styr på afkostning og afsyring - men er der andet jeg skal vide?

Mvh.

Jan R.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej hej!!

Først hvorfor reperere noget du vil lave om??? :shock:

Jeg har været omgangen igennem, og ville også bare lappe hullerne, men da jeg kom igang, kunne jeg lige så godt tage alle fuger.

Jeg købte en fræser til at sætte på vinkelsliberen, med et fræse jern lidt mindre end de mindste fuger. Jeg startede i toppen og tog så alle fuge ned efter, så har man ikke så meget støv til at ligge inde hvor man har fræst. Jeg fræsede hen af fugen og så halvt op i studsen, og sådan hen af, så kørte jeg tilbage og kørte halvt ned i de modsatte studser. Den lille finde gør at du ikke knækker et hjørne at stenene.

Jeg fugede med en cement/mørtel blanding på 1/7, efter et råd fra en murer. Jeg bruger selv højre hånd, så jeg kørte fra højre mod venstre, for at trykke det ordentligt ind i det der var kommet ind i fugen. Man ved at man har trykket hårdt nok når man får ondt i tommel fingeren. :lol:

Når jeg havde brugt en halv spand, kørte jeg vægen over med en tør kost, for at tage de rester der nu skulle hænge på stenene blev fejet af. Hver gang jeg havde brugt en hel spand, trykkede jeg fugen efter med et kosteskaft. Dagen efter startede jeg med at syre gårdagens "produktion" af, i en blanding 1/10.

MVH

Kim
Hej!

-Du spørger om det at trykke en mørtelfuge betyder at man "bare" trækker et kosteskaft over fugen.-

Nu er her jo intet i verden som bare er lige til, men det med kosteskaftet er rigtigt, hvis du ønsker at afslutte fugningen med en såkaldt skrabefuge.
- men først skal udfugningen komprimeres med fugeske, i et niveau hvorpå du ønsker den afsluttende udfugning.- Her findes mange fugetyper og skrabefugen, åltså den med skaftet eller et 45 graders afskåret træstykke, er en velegnet mulighed. Trykket med skaftet/enden af fugeskeen er ikke udfugning i sig selv, men blot en afsluttende kosmetisk overfladebehandling.

Start fra toppen, så er du færdig med svineriet herfra og til ? altså ingen mørtelrester mv. på den færdige og afsyrede del.
Husk altid at mætte med vand inden egentlig afsyring, gerne hele vejen ned, mindsker risiko for mangedobbelte afsyringer.

Udfugning med kalkmørtel 1:7 lyder helt fin, hvis huset da ellers er sundt, altså uden nævneværdige revnedannelser, også selvom huset evt er opmuret med anden blandingsforhold. Fugen er udelukkende et skjold mod udefra kommende påvirkninger.

Om du bruger fræser eller vinkelsliber må være op til dig selv, begge er hver for sig udmærkede. om man fuger/fræser fra højre mod venstre eller omvendt, er klart et spørgsmål om hvad du finder nemmest. Fugen er ligeglad og resultatet bliver klart bedst når man bruger den metode som falder en lettest.

Kimtanias erfaringer er værd at notere sig, spec udfræsningsmetoden. det ville være ærgeligt med "for mange" knækkede hjørner.

-Håber du kan bruge lidt af ovenstående-
-Held og lykke med opgaven-

retroo4

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Nej - nej - vil da lave det rigtigt første gang (men kan godt se, det kan misforståes). Men har et separat område, som jeg skal have fuget her og nu.... og så får resten af huset turen senere.

Tak for rådene - du har allerede sparet mig for mange spekulationer! smile

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis