Gødning til nyplantet bøgehæk?

Jeg har i november måned plantet en fin lille bøgehæk - og nu skulle den så gerne vokse sig høj og flot i løbet af de næste par år. Hvilken type gødning er bedst at anvende? - kan jeg bruge NPK'en til græsplænen, eller er en anden at foretrække?

Alle gode forslag modtages med glæde,

mvh Martin
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjaeeee Du skal bruge en gødning med den sammensætning der svarer dels til hvad plantene bruger og dels hvilke stoffer der mangles i din jord domkring hækken...

OK det bragte dig jo ikke nærmere.. men det mest seriøse er at få lavet en jordbundsanalyse ( det vil de sikkert kunne hjælpe dig med i det lokale plantecenter ) ellers spørg dem om hvilken gødningstype de vil anbefale at tilføre dine planer...

Det kan være mange jordtyper, fra ren sand til meget fed ler... og det er derfor forskelligt hvad der er af mangler i jorden. Men du husede vel at bearbejde jorden godt og grundigt inden du satte hækken 8)
Som eget andet er det her forarbejdet der er det vigtigste..

Kun eet sted fortryder jeg at jeg har lavet en jordforbedring i min have. Min jord var det rene fede ler og stortset intet muldlag. Jeg fik tilført 180 kbm sand og 60-80 kbm champignonmuld ( rgtig godt formuldet ) og har fået en ret god jord... Men det syntes alle de lokale muldvarpe desværre også.... så de flokkes i min have.. sad jeg har fanget et par i en fælde men de sidste har jeg ikke haft heldet med ( endnu ... Så gode råd modtages gerne ) Så ja den fede ler havde ikke givet muldvarpe, men heller ikke den vækst der nu er i diverse planter, træer og hækken :wink:

MVH Njord
Jeg har allerede forsøgt at fortrænge forarbejdet - det var forfærdeligt. Jorden var dels fyldt med gammelt byggeaffald, dels led den forfærdeligt af traktose, og endelig var der et støbt fundament i den sidste del - så det tog to weekender med hakke og forskellige spader og en 27 kg's murhammer at få lavet en tilfredstillende rende til hækken :oops: Så nu er det bare at bede for at det er tilstrækkeligt (men det kan være det er derfor at jeg ikke har problemer med muldvarpe :wink: )

Jeg googlede mig selv frem til et forslag:

http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/goedning/218.html

Det med opløsning af NPK i vand er egentlig en god idé til at undgå overgødskning tongue

Også interessant at det er bedst at vente til efter løvspring :!:

mvh Martin
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis