Morgenfruer - såtidspunkt?

Jeg er snotforvirret lige nu...

For 3 år siden såede jeg morgenfruer med stort held på et meget tidligt tidspunkt. Jeg bilder mig ind, at jeg havde fået at vide, at de er kuldekimer og jorden dermed ikke må være særlig varm, når man sår.

Sidste år fik jeg vistnok sået dem lidt sent. Og jeg gik udfra, at dette var grunden til, at der ikke kom så meget som en enkelt spire.

Nu havde jeg så planer om, at pigerne imorgen skulle ud og så Calendula "Orange King" (Suttons frø). Men jeg sidder og læser, at Zimtrade (forhandleren) på pakken vejleder: "Så direkte ute når jorden er varm". Suttons egen såvejledning strækker sig fra medio marts til ultimo maj - eller august/september.

Frøene bliver sået imorgen (så må det bære eller briste med den kulde, vi har udsigt til). Men jeg fatter pludselig ikke en bønne af, hvornår jorden er "varm" og om morgenfruer overhovedet er "kuldekimer".

Hjælp :?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej!

-Er morgenfruer ikke noget af verdens flotteste ukrudt- :?

Når de først er sået kommer man, efter egen erfaring, næsten aldrig af med dem igen.
Åltså må de være selvsående/ overvintrende.

-Kunne det senere såtidspunkt, måske have hjulpet fuglene med foder til ungerne- :lol:

Jorden er, efter Søren Ryge Petersens opfattelse, "varm" når man kan sidde i den med sin bare.... uden at fryse.
-Så det er bare ud at teste....- :lol:

Held og lykke med dine mange gøremål....

retroo4

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Tænk jeg havde ingen anelse om, at jeg var så god til at fjerne ukrudt :lol: Må indrømme, at det bed, hvor de groede frodigt for 3 år siden er blevet endevendt :wink: Jeg ved godt, at de normalt ikke er til at komme til livs sådan lige.

Her skal de bruges til et bed, der med tiden forsvinder - de er noget kønnere end brændenælder og uønskede træer der langs østmuren. Og så kan pigerne plukke lige så mange, de orker uden, at jeg løfter et øjenbryn (et andet emne jeg nok vender tilbage til på et tidspunkt).

Søren Ryge's metode må siges altid at være lige ved ehm hånden. Jeg lover, at jeg ikke sender dokumenterende fotos med, når jorden er varm :lol:

Måske er det fuglene, der har været på spil. Jeg kunne også have en mistanke om, at Suttons måske har haft frøene i fryseren, så de har fået den nødvendige kulde.

Tak for de gode ønsker - det er godt altid at have noget at "rive i" uanset, hvilke muligheder dagen nu byder på. Det hænder selvfølgelig, at en af "boldene i luften" ikke rigtig spiller sammen med de andre eller falder helt til jorden - og det er så bare det. Men jeg tør godt anbefale andre min varierede arbejdsmetode, hvis man gør tingene af lyst biggrin

Og så er det vist tid til at kultivere bedet, mens det endnu er tørt...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis