Havefliser

Hej!

Jeg har gennem længere tid konstateret at fliserne på terassen er blevet grimme og belagt med alger.

Efter at have søgt på emnet i arkivet, hvor flere beskriver deres gode erfaringer med at rense fliserne med højtryksrenser, mangler jeg nogle erfaringer med hvordan forløbet er efterfølgende.

Nedbrydes overfladen på fliserne og kommer algerne hurtigt igen?

Er der nogle der har erfaringer med et middel der evt. kan sprøjtes ud over fliserne efter rensningen, således at overfladen bliver mere holdbar og modstandsdygtig over for alger?

KimK
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra KimK


Efter at have søgt på emnet i arkivet, hvor flere beskriver deres gode erfaringer med at rense fliserne med højtryksrenser, mangler jeg nogle erfaringer med hvordan forløbet er efterfølgende.

Nedbrydes overfladen på fliserne og kommer algerne hurtigt igen?

Ja det var så dejlig nemt at spule dem - og hvor så det godt ud bagefter! Og det gør vi ihvertfald aldrig igen, for det virkede som om vi på den måde virkelig lavede en algevenlig overflade cry Det skal dog siges, at det ikke var nyere fliser.

På et lille stykke med nyere fliser havde jeg her i vinter noget sand liggende - skødesløst fordelt. Det så godt grønt og beskidt ud, da sneen var væk. Igår fattede jeg den stive kost og det meste er faktisk væk uden de store anstrengelser.

Jeg vil helt klart give dem et dækkende lag sand til næste vinter.

Jeg har engang hørt noget om, at man kunne vande med en blanding af vand og atamon for at forhindre alger. Men jeg har endnu ikke afprøvet det selv - bl.a. fordi jeg ikke har blandingsforholdet.
...der findes algefjernere der kun skal sprøjtes på og så klarer naturen/regnen resten , altså uden at skrubbe og skure og bruge masser af tid med højtryksrenser .

dovenskaben er roden til al opfindsomhed

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Jeg mødte engang en mand ud i betonbelægninger, han sagde, at man aldrig måtte højtrykspule sine fliser, det ødelægger overfladen.
Han sagde at man skulle strø et lag sand ud over, og så rende rundt i det et par måneder (sikkert ikke i døgndrift :lol: ) så skulle overflade blive som ny at se på.
At det faktisk virker ved jeg, for en tid havde vi en sandkasse stående på vores terasse, og da den blev flyttet, så fliserne helt nye ud, der hvor kassen havde stået.

En lidt langsommelig løsning indrømmer jeg. :wink:

Carsten

PS: her et lille link: http://www.belaegningsfraktionen.dk/temablad/vedligeholdelse2_net.pdf
Det der sker når man lægger sand på er, at man slider vel algelaget af. Derudover lukker man vel af for lyset, så alger og andet dør af lysmangel. Jeg har en sommer haft plantesække på terrassen med tomater i. Da jeg flyttede sækkene var fliserne nedenunder også helt nye at se på, så jeg tror, at hvis man dækker fliser man ikke går på med sort plast eller pressening vinteren over, så har man nye fliser til foråret.
- Blot en lille tanke ...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis