Nedadhængende plante til træstub

Hvor var det skønt at gå og rydde op i haven idag biggrin Der er masser af timers adspredelse i den retning. Jeg fik bl.a. begyndt at fjerne nogle (og mange er der) fæle vilde brombær. De gror ved stubben fra det smukke, gamle asketræ, som måtte lade livet for 6 år siden.

Stubben står på en lille forhøjning ved drængrøften og har en diameter på ca. ½ meter/omkring 30 cm. høj. Den bliver hvor den er - 1½ meter fra det nordøstlige hjørne af garagen.

Idag fik jeg så den (vanvittige) idé, at den måtte kunne udhules lidt og tjene som blomsterkumme for en plante, som skulle hænge nedad stubben og forhøjningen.

Men det skal jo altså være en plante, som kan klare sig med meget lidt sol (både bygninger og bevoksning i nærheden stjæler det meste af solen der). Og jeg er fuldkommen blank for idéer.

Har I nogle forslag?
Hvor var det skønt at gå og rydde op i haven idag... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Rikke.

Citat fra Sommer


Og UNDSKYLD Zephirine, at jeg sådan blander mig i din tråd :oops: jeg synes bare det ville være lidt fjollet at starte et nyt emne om det samme - jeg håber det er ok.

Hilsen
Rikke

Det er du mere end velkommen til biggrin
Vildvin er normat den type der ikke har hæfteskiver, Rådhusvinen er med skiver, men alle blander dem sammen.

Har du ikke tænkt dig at plante klematisen nede i jorden eller oppe på toppen af stammen? Hvis du planter en lille klematis nede bagved stammen vil det da være yndigt, og egernet vil stadig kunne spise nødder på toppen.

Det kan godt være at blander nogle af trådene sammen.

Green

Hejsa..
næ jeg tror nu ikke vinen kan gro der, men i må da gerne prøve..
Sommer...jeg ved ikke lige med din stamme....ville da være synd at "tage" den fra de søde små, så det ville nok være en god ide med clematis OP ad stammen....den skal gerne plantes ca. ½ m. fra stammen "liggende" og ca. 10 cm. længere ned end den har været....husk skygge ved roden..
Zephirine.....din stub er vist ikke så høj?? Sæt en eller anden beholder på den - gerne noget kønt - eller en sort spand, der passer i størrelse - og tilplant med tallerkensmækkere - måske de helt røde - og du vil få en flot stamme.
sniffer

Sniffer  
Jeg må vist se at få justeret øjemålet :lol: Jeg var lige ude med tommestokken; Den er faktisk 110 cm. i diameter og fra 30-75 cm. i højde og så står den hævet en meter over terræn med 1½m. ned til bunden af grøften (har ikke lige cameraet ved hånden). Jeg tror på, at der kunne komme noget godt ud af at lade Rådhusvinen kravle op over og ud til siderne på den.

Men det er en glimrende idé med tallerkensmækkere, indtil jeg kommer på Holbæk kanten igen (medmindre du har stiklinger uden jord, som kan sendes?), hvis ellers de kan klare sig med i det verdenshjørne.

Jeg havde jo tallerkensmækkere i forhaven sidste år og var ganske betaget af deres livslyst i en ellers middelmådig sommer - et lyspynkt, der ikke var til at overse. Og i tilgift blev de "vuggestue" for en hel del larver, hvilket pigerne fulgte med stor interesse.

Tak til Green for forklaringen på, at Vildvin og Rådhusvin ligner hinanden så meget.
Hejsa..
De vin jeg har står i 3 l. potter og rødderne hænger forneden :oops: så deettttt. Men de løber ingen steder - eller rettere - jeg skal nok gemme en til dig Zephirine - skal du ikke også lige ha en blåregn?? (hvis de har overlevet vinteren) og måske er der også en hvid clematis..

sniffer

Sniffer  
Uh hvor du frister, Sniffer biggrin Jo det må jeg hellere. Den Clematis, jeg har (havde), har jeg vist desværre fået taget livet helt af. Og jeg har et lunt hjørne, hvor Blåregnen kunne pynte temmelig kraftigt.

Om "alt går vel" kommer vi nu først på de kanter i juli cry Håber du har tålmodighed så længe (medmindre nogen på Holbækkanterne skal i nærheden af Ishøj eller Bornholm før da...).
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis