Radiotor termostat / stift

Hej

Jeg har en radiator, hvor termostaten ikke fungerede. Jeg afmonterede så termostaten for at arbejde med stiften som havde sat sig fast. Den sad rimelig godt fast og jeg kunne ikke få den til fjedre ud igen, så derfor blev jeg nødt til at trække i den og kom til at hive den helt ud!!!

Hvad gør man så? Kan man montere den igen eller skal hele T-stykket, hvor termostaten er monteret udskiftes?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det blot er den yderste stift, kan den nemt erstattes - du skruer blot holderen ud og sætter en ny i (fås som sæt). Imidlertid er det sandsynligvis kun en stakket frist, da det formentlig er selve ventilen, det er galt med.

Mvh.

Jan R.
............hvis du alligevel skal til at skifte "splitten" kan du lige så godt udskifte hele ventilen , de koster ikke en hel herregård og så er problemet løst en gang for alle

det ville jeg gøre , lav-det-selv, men lav det ordentlig

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Hej

Jeg er gået fra (omend på et antalsmæssigt spinkelt erfaringsgrundlag) at skifte stiften. Som Jan skriver er det formentlig en stakket frist. Det er ikke ret meget dyrere at skifte hele enheden med termostat og ventil. Tager heller ikke ret lang tid. Det er selvfølgelig forudsat at der er tale om et system som du selv har kontrol over og kan lukke vand behørigt af.


mvh Anders
Men kræver det ikke at jeg tømmer hele anlægget for vand før jeg skiller det ad? Det virker nemlig umiddelbart lidt uoverskueligt!
Hej

Mit system er et alm centralvarme system, huset i 2 etager. Jeg lukkede blot så meget vand af at trykke i systemet er nul. Derefter lukkede jeg for alle radiator ventiler, og selvfølgelig også cirkulationspumpen. Så pakkede en garn om den endene af den nye termestat så det var klar. Afmontede så den gamle med en vaskebalje under, det var ganske minimalt (mindre end ½ liter) der løb ud. Det stilnede hurtigt af og vupti så var den nye monteret. 15 min arbejde. I øvrigt bliver du da på et tidspunkt nødt til at finde ud af at lukke vand af og på dit varmesystem.

mvh Anders
Har lige skiftet ALLE mine ventiler. Havde udskiftet et par stifter, idet vi ventede på at tage alle ventiler på éen gang.
Anyway - det jeg egentligt ville sige. Har du et lukket system, så hæld en sjat kølervædske på (brugte 2½ liter). Fik det anbefalet af min vvs'er, idet det dels:
Smører ventiler
Giver et bedre flow (minimerer modstand)
Modvirker rust.

Og i hvert fald har jeg fået så godt et flow, at pumpen nu kører på laveste blus (hvilket i et tre plans hus med et herligt virvar af gamle støbejernsradiatorer og div. gulvvarme er ret godt).

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis