Hjælp min motorsav kan ikke starte.

Hej med dig. Jeg har læst et rigtigt godt indlæg som du har lavet i forum i 2002. Meget godt og flot skrevet - du lader til at vide en del om kædesave, derfor henvender jeg mig til dig.

Jeg er den glade ejer af en godt brugt STIHL 023 fra 1996. Saven er med nyes stempelringe og har kørt meget fint i mange mange timer. Lige pludselig ud af ingenting er den stoppet.

Her er hvad jeg har gjort for at afhjælpe problemet - intet har hjulpet.

1. Ud med tændrøret, i med et nyt.
2. Ud med luftfilter, i med et nyt.
3. Justeret H og L til fabriksjustering 1 omdrejning mod uret fra bundstilling.
4. Af med karburator - skille den ad rense grundigt, samle igen.
5. Af med benzin filter og slanger, rense og på igen.
6. Set efter at saven kan trække luft fra luftskruerne på benzintanken.
7. Hopppe op og ned og rive mig selv i håret i frustration.
8. Kigget på ny sav til 3000,- og fået skæld ud af konen.

Kan du hjælpe. Jeg kan kan se at saven ikke får tilført brændstof, men hvorfor kan jeg ikke se. Jeg har gjort det (det man egentligt ikke må på en totakter) prøvet med dieselstart direkte ind i karbuiratoren, og det får saven til at starte, men kun kortvarigt.

Har i en god ide til hvad der kan være galt?

Venlig hilsen

Jesper Stenbakken
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jesper
Jeg har ikke megen forstand på motorkædesave.
Men hvis en to-takstmotor har stået vinteren over med olieblandet benzin i karburatoren, så fordamper benzinen, og olien bliver nærmest til klister.
Du skriver, at du har renset karburatoren.
Men prøv en gang til (også med dysehul m.v.)
Jeg tror, det er stivnede olierester i karburatoren, der er problemet.

NielsB
Hej Niels B
Tak for svaret.
Problemet er at den jo netop har kørt fint og upåklageligt, så det er ikke fordi der er gammelt benzin i.

Til andre der læser dette kan jeg kun opfordre til at i husker at tømme jeres sav for benzin når i stiller den ind for vinteren, ellers får i med garanti startproblemer senere hen.

For det første mister benzinen "kraften" og for det andet så stivner gummislanger, membraner og pakninger alt for hårdt hvis de bliver efterladt i gammelt benzin.

Sprøjt evt. et orentligt pust wd40 ind i tanken og sæt så låget på. Når i skal starte saven op igen efter vinteren, så skyl tanken med en sjat benzin.

Den ryger lidt ved opstart, men det er hurtigt overstået (kun et udtryk for at blandingen er for fed).

Pas på jeres save og pas på jer selv!

Jesper
Hej Jesper

Er der gnist på tændrøret?

Hvad sker der hvis du hælder ca 2 ccm Olieblandet benzin direkte ind i indsugningen?

Hvis du stopper indsugningen med en finger og trækker i snoren, kan du mærke at den suger?

Mvh Thomas

PS Man kan købe benzin konservering fabrikeret af Briggs and stratton.

PPS Hvis man bruger biologisk nedbrydeligt kædeolie så SKAL man tømme olietank og rense pumpe,svær og kæde inden længere opbevaring. Jeg bruger mineralsk kædeolie ved sidste opfylning inden længere opbevaring og tømme begge tanke.

Mvh Thomas

Hej Thomas.

Tak for svaret.

Tændrør fejler ingenting - der er gnist på, afstand er korrekt og tændrøret er helt nyt.

Jeg har prøvet at sprøjte benzin ind i indsugningen, og så starter saven kortvarigt.

Men når jeg bare trækker i snoren, så tager den ikke benzin ind...jeg kan ikke engang lugte en eneste dråbe på tændrøret, så jeg er overbevist om at det er mangel på benzin der er problemet.

Men hvor kan fejlen sidde????

Har haft afmonteret karburator og skilt den ad i de dele man nu kan, blæst og renset og samlet igen.....ingen effekt.

Der sidder en gummimembran i karburatoren, og den er hel og fin.

venlig hilsen
Jesper
eller der kan være skidt i tanken som har stoppet tilførslen af benzin
Hej
Jeg har før døjet med noget lignende.
Alt var som det skulle være,men,,,,,,,,,,, :evil:
Der går en slange fra krumtaphuset og til karburatoren,
Den er med til at danne vacum. Måske orange??
Selv et lille hul i denne er nok til at lortet ikke vil starte.
Det er som regel galt ved studsen på krum.huset.
Prøv lige at se godt efter.
Måske ,et godt råd. smile :idea:

Ilde stedt er den som ikke ved.
Ringere endnu den som ikke ved hvor han skal spørge!
Hej alle jer entusiastiske motorsavsfolk.

Det er vel nok dejligt at der er mennesker, der vil hjælpe når nøden er størst.

Jeg har i dag købt en ny sav.

Var ved Stihl forhandler i går og stod ved siden af mekanikeren da han skildte min sav ad i atomer. Han lavede de same tests som jeg tidligere har nævnt samt skiftede pakning i karburator, starter snor og skjold.....lige lidt hjalp det.

Der bar en lille bitte smule slør i lejerne, men ikke andet end at det var ok.

Som han selv sagde...den BURDE starte, men den gør det sq ikke.

Til sidst sprøjtede han benzin ind ved luftfilteret og wrouummm så startede dyret - fuldstændigt som jeg selv havde erfaret.

Dommen faldt med det samme.....en utæthed i en af pakdåserne ved krumtappen, eller en utæthed ved en af de to "ledeslanger" der går fra cylinderhuset og omkring kruptappen og dermed hjælper med at skabe vaccum nok til benzintilførsel.

Som han sagde..."det kan være et af de to ting, under alle omstændigheder har det været gratis det jeg har lavet indtil nu, men jeg synes at du skal erklærer den for værende afgået ved døden. Hvis jeg skal pille mere ved den er startbeløbet ca 1000,- dertil kommer fejlsøgning og udbedring"

Det var ærlig snak, og en flink mand at han arbejde med saven mens jeg stod og så på i 1/2 time, skiftede pakninger og tændrør gratis.

Alle stumperne røg i en kasse og jeg måtte hjem og snakke med min søde kæreste ... igen!

I dag har jeg købt en Husqvarna 345 + ekstra kæde til 2995,- så nu skal jeg i skoven igen.

Min gamle Stihl.....ja den skal jeg da prøve at lave selv :lol:

Nogen der har en værkstedsmanual til en Stihl 023???

Ha det godt og tak for hjælpen.

Jesper :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis