Papir fra hessian, sandspartel og filt

Hejsa! Håber der er en maler eller en med erfaring omkring emnet der kan hjælpe lidt.

Sagen er den at turen er kommet til vores bryggers. Der er hessian på væggene. Hessianen er af den slags der har papir på bagsiden. Det har den fordel at det er utrolig let at hive ned, men desværre bliver størstedelen af papiret hængende.

Jeg vil meget gerne have filt på væggene men er tvivlsom overfor hvorvidt det går at fuldspartle væggene. Vil spartelmassen hænge ved papiret over en længere periode?

Håber nogen kan hjælpe med et godt råd.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Hvad er væggen lavet af? Jeg ville leje en tapetafdamper, så kommer papiret ned relativt nemt. Dette dog forudsat at væggen ikke er at gipsplader(?) Så får du en god overflade at bygge videre på, evt fuldspartle.

mvh Anders (er ikke maler)
Hej er din hessian malet i forvejen?

Hvis den ikke er kan du starte med at fjerne tråd delen, det er meget nemt. Der efter ridser du i selve papirdelen - så ledes at vand kan trænge ind under.
Du kan evt. lave et ridse brædt selv.
Du tager et bat til rundboldt ( Et fladt et), så sætter du dig ned med en kasse øl,drikker & nyder øllen, og gemmer kapslerne. Når du syntes at du har kapsler nok 20-25 stykker, sømmer du disse fast på battet. Og så er det bare om at presse battet mod væggen mens at trækker det rundt. Resten af øllene gemmer du til du er færdig med arbejdet.
Så blander du en meget tynd tapeklister, smøre godt på af det og venter, er du heldig slipper papiret i løbet af en time, ellers smørre du bare tykt på igen og venter - evt. dækker du af med plastic som tideligerer foreslået.

Hvis den er malet finder du din hobbykniv frem og skærer nogle dybe snit i tapetet så du er sikker på at komme helt igennem, derefter søger du at løsne tapetet i rillerne lidt således at den tynde tapetklister nemmerer kan trække ind under.

Venlig hilsen
Ida Nielsen
Farvehandler

Venlig Hilsen
Ida Nielsen
Tidl. Farvehandler
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for input.

Jeg vil nok starte med at drikke øllene - og hvis jeg når de 20-25 stykker er det ikke utænkeligt at jeg vælger ikke at lave bryggers om. Tvivler på om jeg kan se hvad der trænger til at blive lavet :lol:

Men det lyder til at papiret skal ned for at kunne spartle væggene. Hessianen er malet og super let at hive ned.....har erfaring fra andre rum. Jeg vil give det et forsøg med papiret og se hvordan det forløber, ellers får rummet bare en gang "problemløser" selvom jeg helst vil bruge filt.
......altså uanset hvilken beklædning du end vælger skal du fjerne papiret på væggen , da vandet i spartelmassen vil opløse papiret og så bule ud i spartelen ,
ligeledes vil klæberen til væv/filt /miljøvæv/etc også opløse papiret , så der er ingen vej tilbage ,
men normalt er det ikke noget der volder de store kvaler
så god arbejdslyst

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også