Bukning af rør, hvor der bruges stampet sand i røret

Er der kendskab til at bukke jernrør hvor man har svejst en prop i den ene ende, og banket/stampet sand i røret, for derefter at svejse en prop i den anden ende, og efterfølgende at bøje røret over en eller flere dorne, når man nu ikke lige har en rørbukker ?

Diameter Ø25x1.5, gas & ilt haves. Tips og erfaringer med dette emne efterlyses.

Thomas
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jep det kan man godt, du skal dog være meget omhyggelig med at sandet skal være HELT tørt, ellers eksploderer røret.

Sørg for at varme sandet op til 200 grader med en stor varmebrænder før du hælder det i røret.

Held og lykke med projektet.
.. Det er simpelthen så omstændligt en proces at det ren økonomisk og tidsmæssigt ikke kan svare sig, med mindre at man virkelig brænder efter at lege "middelalder"

Ta´du dit rør under armen og find en smedemester der kan lave dine buk for nogle få hundrede kroner.. mindre end det vil koste dig i gas og ilt samt sand..

Mvh

Peter madsen

<p>Peter Madsen</p>
Citat fra Byggemandbob

Du kan også bruge svejsebøjninger, de fåes i forskellige størrelser og vinkler. www.meisner.dk/svejsebojninger.htm

Det lyder bestemt ikke som en dum idé at bruge svejsebøjninger! Jeg blev godtnok noget overrasket over at sandet kan få røret til at springe, så lige på det punkt tror jeg da nok lige at jeg vil tænke mig om en gang mere, og finde et alternativ, såsom f.eks. svejsebøjninger.

Tak for jeres indlæg.

Thomas
Jow jow, det er skam ikke altid ufarligt at arbejde med jern, det er dog ikke sandet der får røret til at eksplodere, men det vand der er i alt sand, selv om det føles nok så tørt. Vandet udvider sig nemlig, når det bliver til damp, i forholdet 1-1680 så vidt jeg husker.
Annonce
Citat fra Byggemandbob

det er dog ikke sandet der får røret til at eksplodere, men det vand der er i alt sand, selv om det føles nok så tørt. Vandet udvider sig nemlig, når det bliver til damp, i forholdet 1-1680 så vidt jeg husker.

Uha! Jeg skal være ærlig og indrømme, og jeg faktisk slet ikke havde tænkt tanken at sandet skulle være tørt. Hvis jeg var gået i gang med projektet, havde jeg blot taget sand fra sandkassen og stampet det i røret med på påsvejst ende, for efterfølgende at gå i gang med gas og ilt :!:

Thomas
Hej.

Jeg har altså bøjet en del rør uden at det er kommet til nogen sprængning
hemeligheden er at jeg bruger kork eller løse træ propper
men de er endnu ikke kommet farene igennem lokalet, propperne altså.

V.h Håndværkeren smile
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis