Erfaring med montering af Unidrain

Så skete det også for mig... Jeg har fundet min indre "handy-andy" i en alder af 34 og er gået i gang med mit første "gør-det-selv" projekt.

Det er vores badeværelse på 1. sal, der trænger gevaldigt til en omgang og jeg har nu revet de gamle fliser ned og fjernet det gamle gulv.

Konen har bestemt sig for Unidrain afløb, da hun både mener, at det er designmæssigt flot, men ikke mindst ,så skulle det være nemmere at "installere", hvad angår hældning og hendes tiltro til mine kompetencer cry .

Er der nogen i dette forum, der har selv har prøvet at indbygge Unidrain?
Er der ting jeg skal være opmærksom på?

Hilsen

En optimistisk gør-det-selv mand
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har ikke selv installeret et unidrain, og jeg tror i øvrigt også, at det kræver autorisation.
Jeg har fået oplevelsen af, at det er svært at installere, da det kræver stor omhyggelighed.
Et almindeligt afløb kan justeres efter det er sat, inden der støbes. Det kan et unidrain ikke.
Det er sandsynligvis lettere for dig at støbe da der kun er 1 faldretning.

Vi er enige om at det er pænt, og det åbner op for nye muligheder.

Held og lykke!!!
Citat fra Knaldperle

Det kan et unidrain ikke.


Det er måske et dumt spørgsmål, men hvad er der at justere? Jeg havde indtryk af, at Unidrain netop er nemmere, fordi man med det samme fikserer afløbet ved at montere det på væggen.

Jeg skal selv igang med badeværelse og Unidrain (godt nok med pladegulv i stedet for beton) til sommer, men er ikke kommet til "de små detaljer" omkring montering endnu, så jeg er spændt på at høre nærmere om projektet.

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Når et almindeligt afløb er sat kan man oftest justere den øverste del op og ned. Ligeledes kan det vippes fra side til side.
Et Unidrain sidder jo helt fast INDEN du støber gulvet. Ved et almindeligt af løb kan den sidste justering foretages MENS man støber. Det er forskellen. Jeg siger ikke at et Unidrain er umuligt, men det stiller lidt større krav til omhyggeligheden når man sætter det fordi du skal sætte det helt nøjagtigt.
Et almindeligt afløb behøver ikke engang at blive sat i vage, det kan rettes til sidst.

Det er klart, at har man helt lige vægge (enda af træ) så er det nok ret ligetil, men skal afløbet sættes i det rene ingenting, f.eks. inden der bliver muret vægge kan det være besværligt.
Hmm jeg har helt almindelige afløb, og jeg synes ABSOLUT ikke at det var let at arbejde med, nettop fordi afløbsskålen ikke sidder fast.

Dette gør at det er særdeles svært at fixere afløbsskålen præcis der hvor den skal være. Det er jo ikke bare at pladre beton ud omkring den og så rette den ind på plads, der skal jo opbygges fald i fire retninger, og hver gang man arbejder med betonen flytter afløbet sig :evil:

Jeg vil klart vælge unidrain hvis jeg en anden gang skal lave afløb. Det er nemlig ikkke afløbet der skal justeres efter betonen, men betonen der skal rette sig ind efter afløbet.
M.h.t. justeringer i forbindelse med støbning er jeg af samme opfattelse som Byggemandbob, nemlig at støbningen må skulle tilpasses afløbet og ikke omvendt (afløbet er jo netop sat, der hvor man ønsker det).

Men det er klart, der kan være noget med rækkefølgen, hvis et vægmonteret afløb skal monteres før væggen :lol: Det problem kunne jeg egentlig godt løbe ind i, da jeg regner med at sætte Litex-plader på både gulv og væg, og der anbefaler LItex, at man monterer vægpladen "oven på" gulvpladen, så det blive nemt noget med hønen og ægget, når det hele skal passe sammen... :? øv!

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Annonce
Hehe...jeg er ikke ude på at starte en større diskussion biggrin
Jeg siger blot, at et Undrain KAN være mere besværligt for VVS-manden at montere end et alm. afløb.
Et alm. afløb skal sættes nogenlunde, mens et Unidrain skal sidde 100% ellers risikerer du at du ikke kan få gulvet korrekt. Hvis det f.eks. ligger for højt, sidder ude af vage, sidder skævt (i.f.t. senere vægge, badekar osv.). Det problem har man ikke med et alm. afløb. Det sætter man lidt for lavt, og så justeres det når man støber (og det giver normalt ingen problemer)
Og jeg taler altså af ganske grundig erfaring.
Da jeg arbejdede som murer lavede jeg stort set kun badeværelse, og selv om Unidrain er temmelig nyt nåede jeg at at lave et par badeværelser med det også.

Det er ganske rigtigt, at for mureren er det en fornøjelse, da det er lettere at støbe gulvet. Du får også en pænere tilskæring ved gulvet.
Citat fra Knaldperle


Jeg siger blot, at et Undrain KAN være mere besværligt for VVS-manden at montere end et alm. afløb.


Nu da vi er kørt af sporet: Er det kloakmesterarbejde eller VVS-arbejde at installere afløb og faldstamme i et 1. sals badeværelse?

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Jeg har netop installeret unidran på mit nye badeværelse på 1.sal, og jeg må sige at det virker mere stabilt end de eksisterende systemer efter installation.

Dog er der 3 flapper på siderne af bundstykket, som ikke passer når man laver trægulv, som jeg. De blev derfor bukket flade.

Trægulvet undersænkede jeg de ca 2mm som unidrain er tykt.

Mht vådrumsmembran så er overgangen fra membranen til unidran perfekt, og det virker gennemtænkt.

Øl er til tørst IKKE til trøst
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis