Symaskine - hjælp-

Hej
Jeg sidder og roder med vores symaskine. Jeg er igang med at sy nogen af konens bukser op i sømmen.
Når jeg har syet dem op, er ydersiden pæn, men bagsiden ligner en fugle rede. Der er store løkker og det hele er nemt at trævle op.
Hvor i alverden retter jeg på den indstilling.
Maskinen er en Eva 2418. Den er sat til lige ud syning valg A og længden af stikkene står midt imellem 1 og 2.
Jeg har prøvet at vende undertråden den anden vej.
Jeg har prøvet at justere på den/det lille hovede over nålen midtsvejs oppe, der hvor tråden går 360 gr. rundt om (det er muligt at justere for trådtykkelsen).
Jeg har renset op i huset under maskinen (undertråden) så der ikke er noget der, der skulle kunne drille.

Jeg har ikke den store erfaring med maskinen, men indtil videre har det altid været pænest når jeg har lavet noget zig-zag. Det er aldrig lykkedes mig at sy noget pænt lige ud.

Hjælp please, ingen hygge førend de er lagt op.

------------------------------
Bindestreg1
------------------------------

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kender ikke den maskine, men prøver alligevel.

Umiddelbart ville jeg have gættet på, at undertråden (spolen) ikke sad korrekt.

Hvad står trådspændingen til (sikkert den du beskriver som et lille hoved) og hvad er bukserne lavet af?
Jeg kan ikke huske hvad den står til, den med tråden, men jeg justere lidt på den så overtråden ikke bliver klemt fast. Det må vel være den rigtige indstilling generelt på sysmaskiner.
Stoffet er lavet af ??? ved jeg ikke lige her og nu , men det er ikke cowboy bukser, men noget tyndere uden at være så tynd som silke.
Undertråden sidder rigtigt, for maskinen virker jo når jeg zigzagger.

------------------------------
Bindestreg1
------------------------------

Find dig en prøveklud og prøv dig frem med trådspændingen - både den ene og anden vej. Det jeg har lært i sin tid om trådspænding er, at den afhænger af, hvilket stof man syr i.

Hvis ikke det giver resultat og over- og undertråd ellers er sat korrekt i, ville jeg overveje, om maskinen er istykker - og spørge fagfolk til råds.

Pøjpøj.
takker for hjælpen.

------------------------------
Bindestreg1
------------------------------

Hejsa..
Det er overtråden som driller dig.
Du har sandsynligvis sat den lidt "ved siden af" hvilket er nemt at gøre.
Tråd maskinen forfra, så plejer det at lykkes, for der sidder nogle "plader" tråden skal ligge imellem og de er ikke altid nemme at se. Selv efter mange års intens erfaring kan jeg sagtens lave samme nummer.. :oops:
Hilsen
sniffer

Sniffer  
Annonce
Hvis du vil have den tekniske forklaring, så er det overtråden der ikke bliver strammet op, når den har været nede om undertrådsspolen.
Det vil sige at det er overtråden der enten sidder forkert, eller spændningen der er helt galt. Jeg tror at du ikke har trådet den rigtigt, så den dims der kører op og ned ikke gør sit arbejde ordentligt.

Jeg har lige haft en fjerde klasse i en uge i håndarbejde, så jeg har set den fejl ca. 117 gange.

Green

Hvordan går det med bukserne?
HÆ HÆ :lol:
Det kan altså more et halvtgammelt skrædderhjerte at se alle de forklaringer !!
Det er din overtråd der er for slap hvis du får "fuglereder" på undersiden.
Trådspændningen skal som en gylden middelvej altid stå på 4.
Undertrådens spændnings styrke finder du ved at tage spolehuset sætte spolen i og træde den. nu holder du så i tråden slipper spolehuset og giver et lille nyk med tråden så skal der komme ca. en cm. tråd ud, kommer der mere spænder du men det er mm. vi taler om kommer der intet er den selvfølgelig for stram.
Men en død nål kan altså også lave meget ravage, det tjekkes ved at du trækker en negl ned af nålen ud over spidsen kan du mærke at der lige som er modhager er, så yt med den nål. Husk iøvrigt at syr du i Denim (Cowboy stof ) skal du bruge en nål med en tykkelse der hedder 110, her kan du nemlig også resikerer at tråden ikke rigtigt vil slippe igennem. Og nu skal jeg nok styre mig ØH jeg må lige have med at til Denim o.l. vil en 100 tråd være bedst egnet

V.h Håndværkeren smile
Hej alle

Tak for de gode råd og flere af jer gav det rigtige råd.
Det var nemlig overtråden der var for slap. Den der tråd justerings dims var ikke tilpasset godt nok, min fejl.
Efter at have tæsket hen over flere A4 papir, fik jeg tilsidst justeret den så undertråden fik den rigtige justering, ikke for slap og ikke så papiret blev ødelagt.

Bukserne blev færdige, hyggen med konen er genvundet.
Jeg fik dog lidt jord og olie på bukserne her i weekenden, så nu er de røget ud i bryggerset som havebukser. De kan ikke reddes. :-(

------------------------------
Bindestreg1
------------------------------

Var det ikke din kones bukser?

Green

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis