Formspænding

Er der nogen der har erfaring med at formspænde træ? Jeg vil gerne lave en cylinderform, så det er i årernes bredderetning jeg vil bøje dem. Er det til et ha med at gøre. Gode råd, erfaringer og fif modtages med kyshånd. smile
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal det forståes på den måde at du vil lave en cylinder ?
Og at træets åreretning er i samme retning som cylinderens længde retning, eller på tværs af denne ?
Hvilket træ vil du lave cylinderen ? Skal det være massivt eller kun en dæk finer i denne sort ??
Hvilken størrelse vil du lave den i ? diameter og højde ??
Hvilken belastning skal den kunne tåle ?

MVH Njord
Hold da op det var mange spørgsmål på en gang.

Det er rigtig forstået at åreretningen er den samme som cylinderens længderetning.
Jeg skal ikke lave en hel cylinder, kun ca en halv. Jeg havde forestillet mig at det skulle være massivt træ i en tykkelse på godt et par cm. Højde og diameter skal begge være omkring 70 cm. Belastningsevnen skal kunne holde en mand, men det er i længderetningen, så det tror jeg næppe er et problem.
Hvad træsort det skal være har jeg ikke den store ide om, men det må ikke være MDF.

Håber det var svar nok til lidt at kunne få lidt hjælp den anden vej smile
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ok..
Med en tykkelse på et par cm... vil jeg foreslå at du laver selve "cylinderen" i MDf, de fåes i en version med rillet version. den ligger du første lag, på din skabelon, med rillerne op og limer den sammel med det næste lag der vender modsat. Nu har du den halve cylinder. Og for at få det rette look frem vil jeg foreslå at du beklæder denne halve cylinder med en flot finer, denne er rimelig nem at bikke ned over skalen. Men meget afhænger dog af den valgte diaeter på cylinderen. Kanterne på cylinderen spartler du op og finerer eller beklæder med små liste stykker, der slibes til den udvendige geometri.

Skal det være "rigtig" træ kan du lave det hele i enten finer du selv limer op fra bunden. En alm sort til "fyldfiner" er birk og du slutter så af med en dækfiner. Det kræver en den arbejde at lime op ra bunden på en form som du ønsker, og ikke mindst en masse struetvinger til monteringen af fineren når du limer.

Den tredie mulighed er at du fruger en billig krydsfiner i 4-6 mm, denne lægges i blød ( der anvendes en finer der IKKE er vandfast ) når den er blevet blød spøndes den op på fixturet og tører her til dagen efter. Finerpladen vil nu vippe lidt ud.. Fixturet vil altså skulle laves lidt mindre end det færdige resultat ønskes. Når du har det rette antal plader forbøjet limer du disse sammen med vandfast lim og masser af skruetvinger.
Slutteligt skal du skære størrelsen til så den passer og slutfinere møblet.

Slutteligt den rigtig masve model er en rigtig massiv model. Her høvler du en række stave med et profil der gør det muligt at lime disse sammen til en kantet model af cylinderen. Denne køvles og slibes slutteligt rund. Indvendigt er det dog lidt af en opgave... men afhængig af diameter kan det klares med en masse tålmodighed og en formet zihklinge.

En sidste mulighed ( der er sikkert endnu flere :oops: ) er at lave et fixtur og så montere en finer herpå og siden krydslime finerstrimler til den når en rigtig tykkelse. Altså samme metode der bruges til bådbygning efter en metode der kaldes "stripplanking" og her limes oftest med epoxy. Søg gerne på dette som søge ord... eller www.hfmarine.dk.
Der findes også specielt profilerede stav der muliggør at man kan lave "vredne geometrier" med denne metode.

Lad os se resultatet og lad os høre om dine erfaringer....
Mine egne på området er lidt teoretiske....

MVH Njord
Tak for de mange gode ideer og forslag. Jeg skal nok smide lidt dokumentation på resultatet herind når jeg engang når så vidt. biggrin
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også