Sommerglæderne står for døren

Jeg har en gård i Småland som jeg er så heldig at kunne tilbringe sammenlagt lige under en fjerdedel af min tid på – og nu har en af mine venner netop købt en torp ikke så langt derfra. Vældig hyggeligt. Jeg var således inviteret til middag på hans nye torp i påsken. Og så ville jeg jo gerne have noget mere Svensk at give end blot et par flasker vin (det ene udelukker ikke det andet)… En ide tog form! Og måske kan den bringe nogle herinde lidt inspiration!?

Jeg har pænt meget enebær rundt omkring, og der står nogle gamle rædsler i mine skove som tigger om at blive hugget op. (De er besværlige at håndtere på grund af de mange stive sidegrene). Disse tager jeg jævnligt noget af, så jeg altid har tørt enebrænde til grillen. Enten til at lave mad over eller til at krydre luften med efter madlavningen. Jeg fyrer for resten udelukkende med træ på min grill. Igennem årene har jeg givet mine gæster et par enekæppe med hjem til grillen, når de skulle af sted. Og min ven og hans familie er meget glade for at lave mad, så de skulle have enebær, skulle de. Men da de endnu ikke havde forberedt noget, havde de sikkert ikke tørt småbrænde til grillen, så det skulle de også have. Og da jeg selv udelukkende bruger näver (den olieholdige birkebark) til optænding skulle der også en rulle af det med. Altså: Tørt enebær brænde i én pakke og tørt birkebrænde med näver til optænding i en anden…

I stedet for de lange beskrivelser har jeg vedhæftet nogle friske billeder. Så må I spørge hvis der er noget I ikke kan se på billederne eller ikke lige forstår.

Men min ven og hans familie blev glade – og børnene syntes det var spændende. Ikke mindst den krydrede duft af enebær bragte lykke. Ideen hermed givet videre…

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ualmindelig betænksom værtindegave. Hvorfor skriver "Alf or damerene" aldrig om den slags gaver.

Green

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis