montering af afløb uden støbning.

Hej Kloge Hoveder!
Jeg er ved at lave badeværelse i mit kolonihavehus, og vil opbygge gulvet således: Strøer på sokkelsten, hjælpestrøer hver 30 cm, 22 mm krydsfinerplade oven på strøer, 12mm Litexplade på finer, Elvarmenet, fliseklæb, og til sidst fliser. Ok her kommer så mit problem: jeg skal jo lave hul/plads til afløbet som hedder maxiflex, men jeg kan ikke finde ud af hvordan et afløb skal monteres hvis det ikke skal støbes... Alle de afløb jeg har fundet på nettet er beregnet til nedstøbning... Hvordan laver jeg hul til afløb i gulvet? hvor skal det sættes fast? i krydsfinerpladen, i litexpladen eller i fliseklæben. selve afløbet er konstrueret således at der ikke vil være plads til en plade hele vejen rundt om afløbet, eftersom selve afgangsrøret er monteret så tæt på den øvre kant af afløbet... Håber mit problem er til at forstå.

Hilsen David

Venlig Hilsen
David
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har netop monteret afløb i en tilsvarende konstruktion. Det er ikke ligetil!!!

Følg Brandmandens råd og køb By & Bygs anvisning 200 Der er det hele beskrevet.

Jeg monterede selv det afløb som Brandmanden anbefaler, og fulgte vejledningerne i By & Bygs anvisning og på Blüchers hjemmeside. Det virker upåklageligt.

God fornøjelse.
Jeg går og planlægger en lignende konstruktion (bare med vandbåren gulvvarme, når jeg bliver overbevist om, at det kan lade sig gøre!). Så vidt jeg har kunnet finde ud af kan Unidrains afløb (www.unidrain.dk) også monteres i et pladegulv, og så har de den fordel, at man kan nøjes med fald i én retning.

Men der skal selvfølgelig stadig vådrumssikres i samlingerne, så By og Byg anvisningen er nok meget god at have ved hånden alligevel smile

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
tusind tak for svar.. jeg har faktisk købt by og byg 200 men jeg syntes ikke rigtig mit tilfælde er beskrevet. men jeg må nærlæse igen... jeg vil tjekke det viste afløb ud og vende tilbage.

Venlig Hilsen
David
Jeg kan ikke finde min egen anvisning 200, så jeg kan ikke henvise dig til en side, men jeg leder stadig.....

Tricket ved det projekt du er i gang med er, at afløbsskålen skal monteres i den bærende konstruktion (dvs. strøerne eller evt. veksler), mens flangen skal monteres i selve gulvet (dvs. krydsfinerpladerne). Endelig skal ristens ramme monteres i fliselimen. Afslutninsvis skal der laves en elastisk fuge mellem rammen og fliserne. Totalt volapyk? Så husker jeg måske forkert, men du kan finde detaljerne i anvisningen.

En fyr ved Jan Olsson - www.janolsson.dk - (et konkurrerende afløb) som hedder Lars Konradsen har skrevet nogle meget indsigtsfulde artikler om emnet. De burde kunne hjælpe dig.
Annonce
Til dhjerting:

Så fandt jeg min anvisning 200. Det som er spændende for dig starter på side 23 og for alvor på side 26. Dér kan du finde alt hvad du skal bruge.
Til Alfleha :Tak fordi du gav dig tid til at finde det til mig.
Jeg har købt en skål. en blücher type 314.300.050 den har vandret udløb på 50 mm du kan også få en med 75 mm udløb, den hedder 310.300.075 Begge skåle kan højdejusteres så der bliver plads til gulvplader og litex mellem udløb og membranflange.
Jeg har næsten monteret det færdigt, jeg mangler bare at montere flangen og smøre med smøremembran. indtil videre er det gået smertefrit, men langsomt, da der hele tiden dukker nye spørgsmål op. Næste skridt er at lægge varmenet og flisklæb med fald mod afløbet.. det er jeg lidt spændt på. Og så er jeg lidt i tvivl om hvad man gør med vådrumssikringen ved overgang til dørkarm?? og ved overgang til glasbyggesten, som jeg har tænkt mig at bygge ind i den ene væg.
By the way.. så var det søreme nemt at arbejde med litexpladerne..
Tak igen for input..

Venlig Hilsen
David
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis