Beskæring af æbletræer

Er det for sent at beskære æbletræer nu, det har ikke betydning for os at udbyttet skulle blive mindre.

Der er tale om 8-9 år gamle træer - de er allerede ved at vokse i alle mulige retninger , og kronen starter langt nede (ca. 70 m. over jorden).

Mvh.

René

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Om ikke andet så kan jeg i de kommende år berette om det har betydning - jeg har nemlig fordrevet tiden i den dejlige forårs sol med at besskære 4 træer ret så kraftigt.

Så om nogle år så kan jeg se om det gjorde noget godt eller dårligt for træerne. :?

p.s. jeg kunne se at træerne ikke er begyndt at trække vand endnu, så tidspunktet er ikke helt ved siden af. :idea:

Mvh.

René

Hej René.

Jeg har også et æbletræ, der skulle - og det har det sådan set skullet de sidste 3-4 år :oops:

Det, jeg er nået frem til henad vejen, er sådan set, at du kan beskære et æbletræ, når du har tid og lyst (dog ikke i hård frost eller meget vådt vejr)...

Fordelen ved at beskære om vinteren skulle være, at du kan se faconen på træet ordentligt, når der ikke er blade på.

Men andre hælder til, at man bedst undgår sygdomme i sår, hvis man beskærer om sommeren.

Og så er jeg også stødt på, at marts-april skulle være det helt rigtige tidspunkt, fordi man kan se, hvad knopperne indeholder.

Så man må vel sige, at du har ramt rigtig :lol: Ihvertfald indtil en erfaren æbletræsejer dukker op med den rette løsning...
For et par år siden var "æblebeksærerdiskussionen" oppe at vende, og en af sidens grønne eksperter (vist nok Triumfthye) anbefalede at beskære om sommeren - senest umiddelbart efter frugthøsten.

Det skulle gøre det meget nemmere for træet at hele, og så skulle det betyde, at man slipper for de vanvittigt hurtigtvoksende skud, der ved normal vinterbeskæring gror op fra alle beskæringsstederne og gør beskæringen endnu mere besværlig året efter (og i øvrigt gør træet mindre kønt at kigge på, især når det bliver ældre).

Jeg prøvede den løsning første gang sidste efterår, så jeg kan ikke sige endnu, om det virker, men jeg venter spændt.

I øvrigt synes jeg faconen er lettere at se, når der er blade på...

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Ja, det var mig. Hovedreglen er at træer beskæres sent på sommeren: Grundene kan læses i et tidligere indlæg (som ThomasPont så rigtigt husker). Hvis den skarpe iagttager så har set et billede af en brændepakke hængende på et friskbeskåret æbletræ ("over hækken"), vil jeg ile med forklaringen: Stormen den 8. januar lagde flere hundrede af mine træer ned. Grenene var simpelthen knækket. Og kun derfor beskærer jeg et levende træ udenfor sensommer!

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis