Træterasse på sten

Hej

Jeg har efterhånde overtalt mig selv og kæresten om at vi skal have en træterrasse i stedet for vores (ikke så kønne) sten terrasse.

Vi har kun ganske lidt plads op til under siden af terrassedøren, så vi har ikke så meget at gøre godt med. Jeg ønsker ikke at grave hele haven op, men blot at lægge den ovenpå stenene.

Hvordan gør man dette? Er det nogen med erfaringer?

Jeg havde regnet med at lægge nogle 25 mm strøer og 25 mm terrassebrædder ovenpå, og lave det hele i høvlet tryk imp træ.

Som afslutning ville jeg male det.

Hvad siger I ?

PS: Det er ikke mig der har lavet det murer-gørdetselv-helvede på vores tilbygning. :shock:
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Vatos,

Hvis du vil lægge det direkte ovenpå stenene, så skal du dels sørge for, at strøerne følger faldretningen på stenen, så vandet kan løbe væk, dels lægge murpap eller lignende under strøerne (og det skal ikke være bredere end disse - det holder i givet fald vandet ind mod træet).

Mvh.

Jan R.
Citat fra Jan R.

Hej Vatos,

Hvis du vil lægge det direkte ovenpå stenene, så skal du dels sørge for, at strøerne følger faldretningen på stenen, så vandet kan løbe væk, dels lægge murpap eller lignende under strøerne (og det skal ikke være bredere end disse - det holder i givet fald vandet ind mod træet).


Jeg har netop været ude og måle op. Terrassen er 4,5x7 m og jeg ca 8 cm op til undersiden af terrassedøren.

Så vidt jeg husker så er faldretning væk fra huset på den korte led, så det passer jo meget fint med at brædderne kommer til at ligge på den lange led.

Jeg regner med at bruge alm tryk. lægter (38x57) som strøer.


Hvor er det billigst at købe terrassebrædder?
Citat fra vatos

Hvor er det billigst at købe terrassebrædder?

Tjaa...billigt vil man altid gerne ha' det :wink:

Jeg ville starte med at kigge her : www.olt.dk men ved ikke hvordan det ligger i forhold til din destination.

Skal selv igang med at ligge terrassebrædder på strøer på terrassen i søster lejlighed i løbet af sommeren - eller deromkring. Terrassen er i den famøse størrelse på lidt over 1x2 meter :shock:

Thomas
Citat fra Sputnik

Citat fra vatos

Hvor er det billigst at købe terrassebrædder?

Tjaa...billigt vil man altid gerne ha' det :wink:

Jeg ville starte med at kigge her : www.olt.dk men ved ikke hvordan det ligger i forhold til din destination.

Skal selv igang med at ligge terrassebrædder på strøer på terrassen i søster lejlighed i løbet af sommeren - eller deromkring. Terrassen er i den famøse størrelse på lidt over 1x2 meter :shock:


Ja jeg har selv været på www.olt.dk og kigget, og det ser fornuftigt ud. Jeg var på rund tur i går hos Silvan, Jem&Fix og Bauhaus (det er sgu dejligt at bo under 4 km fra alle tre).

Bauhaus havde (som ventet) størst udvalg, og jeg er blevet lidt glad for en trykimp terrassebrædt. Det er riflet på oversiden og ser luksuriøst ud. Det koster 20 kr/m.
Find ud af hvad du skal bruge og bed så om dere pris på dette, det supleres så med en forspørgsel på deres laveste pris på den samme mængde vare, og sluttes af med "hvad skal jeg så gi.. " underforstået at det må jo være lidt mindre endnu....

Det virker 98% af alle forretningerne... MAn skal dog ikke handle med 1. års lærlingen, men helst med bestyreren, ejeren eller afd.lederen...

Selv hos Jem og fix, Harald Nyborg kan man ind imellem få ekstra rabat..

MVH Njord
Annonce
Citat fra njord

Find ud af hvad du skal bruge og bed så om dere pris på dette, det supleres så med en forspørgsel på deres laveste pris på den samme mængde vare, og sluttes af med "hvad skal jeg så gi.. " underforstået at det må jo være lidt mindre endnu....

Det virker 98% af alle forretningerne... MAn skal dog ikke handle med 1. års lærlingen, men helst med bestyreren, ejeren eller afd.lederen...

Selv hos Jem og fix, Harald Nyborg kan man ind imellem få ekstra rabat..


Jo tak, jeg kender typerne. Jeg har arbejdet 8 år i Silvan (studiejob), men desværre har de ikke rigtigt det jeg ønsker. Der kender jeg ellers butikschefen, som jeg har været på druk med en del gange gennem tiden.
Et lille tillægsspørgsmål.

Hvordan fastgører jeg terrassen til underlaget.

Jeg kan skrue den fast til huset på 2 sider eller 3 hjørner - hvad med det sidste ??

Giver det mening at skrue den fast til stenterrassen ? Det er jo kun en sten man fæstner til.
Jeg tror næppe det bliver nødvendigt... konstruktionen burde blive tung nok til at blive liggende. Mine forældre lavede også træterasse direkte oven på fliserne og den har ikke flyttet sig...

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
Citat fra marla05

Jeg tror næppe det bliver nødvendigt... konstruktionen burde blive tung nok til at blive liggende. Mine forældre lavede også træterasse direkte oven på fliserne og den har ikke flyttet sig...

:lol:
Ok, har du nogle erfaringer med opførelsen som du kan dele ud af eller andre kommentarer inden jeg går i gang ??

Måske du kan beskrive konstruktionen?
Ikke meget andet end hvad der er blevet skrevet, vi brugte også almindelige lægter som strøer, disse blev understøttet af plastickiler (temmelig dyre...) således at vi var sikker på at var det fald der skulle være, og det gjorde det også nemt at ligge dem vandret i den anden retning. Kilerne blev sømmet fast ved lige at knalde et søm gennem siden på lægten og gennem kilerne. Dette er kun nødvendigt på de yderste kiler.

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også