jord-prøver

Kære havefolk,

Jeg har fulgt lidt med her på siden den sidste tid. I lyder som om i er folk med forstand på havens verden. Der ud over har jeg set flere kreative bud og gode idéer som jeg har kunnet bruge.

Derfor spørger jeg jer om i kan hjælpe. Jeg bor i Glostrup, hvor der tidligere har ligget en metalfabrik ell. lign. Dette har medført at jorden i kommunen er overflade-forurenet, i forskellig grad afhængigt af beliggenhed.
Det siges at man ikke anbefaler at børn spiser grøntsager der har groet direkte i jorden, altså gulerødder, radiser mm. Højbede er under opbygning, til formålet.

Men vi vil meget gerne vide hvorvidt vores grund er forurenet.

Hvor får man lavet jordprøver, og hvad koster den slags?
Er der nogen der har erfaring med dette?

Det er ikke fordi vi skal have et større landbrug, men det ville jo være hyggeligt med lidt af egen avl sommeren igennem.

Med venlig hilsen

mibimu biggrin
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at tale med teknisk forvaltning, de bør kunne hjælpe dig med at svare på om jorden er forurenet og i givet fald formentlig også hvor meget. De vil sikkert også kunne fortælle dig hvem der kan hjælpe hvis du gerne vil have lavet en egentlig analyse af jorden netop på din grund.

Det kommer jo en del an på hvor du bor i kommunen, så vidt jeg ved er det kun i Hvissinge området der er problemer og vel værre jo nærmere man ligger ved Paul Bergsøe grunden.

Jeg mener, at jeg engang har set et eller andet om, at det blev anbefalet, at man ikke udelukkende spiste egne grøntsager, men at man godt kunne spise dem som supplement. Men personligt ville jeg nu nok også foretrække højbede i den situation, for selvom man kan spise dem som supplement, så syntes jeg det lyder lidt suspekt, og den forurening der er tale om umiddelbart ikke noget jeg ville synes om at indtage, heller ikke i små mængder.

Der er nu engang ikke noget som friske grøntsager der kommer direkte op af jorden ude i haven og ind på tallerkenen. Så held og lykke med projektet.

MVH
Kim

MVH
Kim
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis